راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام!
در این پست می خواهیم بفهمیم که چگونه در اینستاگرام تولید محتوا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.
چند سالی است که این شبکه اجتماعی به یکی از مهمترین نیازهای مردم تبدیل شده است به طوری که برای خیلی از انسان ها کنارگذاشتن این اپلیکیشن غیر ممکن است. حتی شما وقتی که تصمیم می گیرید در این شبکه اجتماعی کمتر وقت بگذرانید موفق به این کار نمی شوید. در روزهای اول که اینستاگرام شکل گرفته بود و افراد با گرفتن عکس های مختلف شروع به پست گذاری می کردند تا به امروز تغییرات فراوانی کرده. از این که تنها یک اپلیکیشن اجتماعی تصویر محور ساده باشد پارو فراتر گذاشته و به یکی از مهمترین ارکان ارتباطی روزمره تبدیل شده است. به طوری که افراد روزانه ساعت ها وقت خود را صرف این اپلیکیشن ارتباط جمعی می کنند و از همدیگر خبر می گیرند. البته یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد شبکه های اجتماعی رونق بیشتری بگیرند و کسب و کارهای آنلاین در فضای وب قوی تر شوند پاندمی کرونا بود که به آن سرعت بیشتری داد.
در این مقاله از سایت روپیک برایتان توضیح می دهیم:
که منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
چطور در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را یاد بگیریم و بفهمیم از چه راه هایی می توان درآمد کسب کرد؟
با ما تا انتهای این مطالب از وبلاگ روپیک همراه باشید.
تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و به هر چیزی که در آن با بقیه افراد به اشتراک گذاشته می شود، محتوا می گویند. حالا این محتوا می تواند یک عکس، ویدئو، متن یا نوشته و در قالب پست، استوری،IGTV و REELS باشد هیچ تفاوتی ندارد. همه این دسته ها که گفتیم به نوعی محتوا می باشند.
اما تولید محتوا داریم تا تولید محتوا! به اینکه هر چیزی را در پست ها و استوری خود منتشر کنید که نمی شود محتوا. شاید از بعضی آموزش دهنده های اینستاگرام و یا ادمین ها شنیده باشید که فقط شروع کنید و محتوا بگذارید، همین کافی است باید به شما بگویم که کاملا در اشتباه هستید. شما باید برای انتشار محتوای اینستاگرامی خود برنامه و استراتژی داشته باشید. مخاطب هدفتان را بشناسید و چیزی را ارائه دهید که او به آن واقعا نیاز دارد. به واقع شما باید با اصول بازاریابی محتوا در اینستاگرام آشنا باشید و محتوای مفید و جذاب تولید کنید نه محتوای زرد. به کل، برای آنکه محتوای شما دیده شود و بتوانید فالوور بیشتری پیدا کنید، به صورت کلی باید ۲ اصل را رعایت کنید:
- محتوای شما سرگرم کننده باشد
- محتوای شما مفید و آموزنده باشد
حالا اگر محتواهایی داشته باشید که هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده که برای کاربرد مفید باشد برد کردهاید!
هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
هر کسی در اینستاگرام می تواند محتوا تولید کند و ممکن است مسیر متفاوتی را برای انجام این کار انتخاب کند اما در مجموع هدف یک چیز است، دیده شدن در اینستاگرام و کسب درآمد. البته نمی توان عنوان نکرد که بعضی از کاربران در فضای اینستاگرام هم هستند که فقط محتوا تولید می کنند و هدف خاصی را برای خود دنبال نمی کنند.
یک کسب و کار معمولا برای بالا بردن میزان آگاهی برندش و معرفی بیشتر خودش به دیگران به کار تولید محتوا در اینستاگرام دست می زند و با بازاریابی محتوایی سعی دارد محصول خود را به افراد بیشتری بفروش برساند.
باید بدانید و مهم است که بدانید به چه دلیلی در اینستاگرام محتوا تولید میکنید. یک شخص معمولی یا با بلاگری کردن و یا با تولید محتوای آموزشی یا سرگرم کننده، تعداد فالوورهای پیجش را بالا ببرد و از طریق دریافت تبلیغات درآمد کسب کند.
به این دلایل مهم باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم چیست؟
بیش از ۵۰ میلیون کاربر ایرانی در این شبکه اجتماعی حضور فعال دارند. چرا نباید در جایی با این پتانسیل دیده شدن فعالیت کنیم و خودمان را نشان دهیم؟ فقط کافی است که ۱ درصد از این جمعیت پیج اینستاگرام شما را ببینند و محصولی که دارید را بشناسند. می دانید ممکن است چه درآمد بزرگ و جذاب داشته باشید. با دیده شدن بیشتر در اینستاگرام می توانید خیلی زود به درآمدهای بالا و نجومی برسید و پولدار شوید.
پس راحت بگوییم این دیوانگی است که برای کسب و کار خود در چنین بازاری تولید محتوا نکنید. البته دلایل زیر را هم نباید فراموش کرد:
- چون دریچه بزرگِ بازاریابی شبکه های اجتماعی را به روی شما باز میکند.
- می توانید با مخاطب ها تعامل داشته باشید.
- بررسی رقبا بسیار آسان تر خواهد بود.
- تولید محتوا در اینستاگرم، شما را خلاق تر خواهد کرد.
- می توانید با اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب و کارتان را زیر و رو کنید.
- خود اینستاگرام ابزاری به اسم اینسایت (Insight) دارد که رفتار فالوورهایتان را تحلیل می کند و به شما آمارهای دقیق و بدردبخوری می دهد.
- و صدها دلیل دیگر …
یک نفر ممکن است صرفاً به دلیل علاقه به سراغ اینستاگرام برود.
حالا که دانستیم تولید محتوا در اینستاگرام چیست، هدفمان را شناختیم و دلیل حضور در این شبکه اجتماعی هم برای ما مشخص شد.
انواع مختلف تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است. یعنی مثلا هر چقدر در توئیتر تکست و متن دیده می شود، در اینستاگرام به جای آن عکس و ویدئو می بینید.
در کل ساختار محتواهای اینستاگرام کلا به ۴ دسته تقسیم می شوند:
- پُست (عکس یا ویدیو)
- استوری (عکس یا ویدیو)
- Reels (ویدیوهای کوتاه مشابه تیک تاک)
- Live (ویدیو زنده)
تفاوتی نمی کند در کدام یک از چهار قالب محتوایی بالا در اینستاگرام تولید محتوا می کنید. به یاد داشته باشید ۵ اصل را همیشه رعایت کنید.
۱. سعی کنید همیشه خودتان باشید
اگر می خواهید در اینستاگرام موفق باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید سعی کنید همیشه خودتان باشید. سعی نکنید مثل کسی رفتار کنید و ادای آن را در بیاورید. یکی از دلایلی که خیلی ها در اینستاگرام موفق نمی شوند انجام چنین کاری است. چرا که سایر آیتم هایی که باعث موفقیت آن فرد در اینستاگرام شده خبری ندارند و تنها سعی می کنند به روش او تولید محتوا کنند. سعی کنید ایده بگیرید و از صفر شروع نکنید. اما سبک خود را داشته باشید. هر هدفی که دارید، بهتر است یک موضوع را انتخاب کنید و طبق آن پیش بروید. پیج های اینستاگرامی موفق علاوه بر انتخاب موضوع واحد، یک پالت رنگی خاص و قالب پست و استوری اینستایی مرتبط با برند خود هم انتخاب میکنند.
۲. حرف و محتوای جدیدی تولید کنید
محتوای تکراری تولید نکنید. کسی بخاطر محتوای تکراری و خسته کننده شما را دنبال نخواهد کرد. باید به مخاطب محتوای جدید و یونیک ارائه کنید. اینگونه مخاطبان شما را دنبال میکنند و منتظر محتوای بعدی شما هستند. در کل بدانید که می خواهید چه محتوایی تولید کنید.
۳. مخاطبتان را بشناسید
شما برای مخاطب ها و مشتری های کسب و کارتان محتوا تولید میکنید. نیاز و خواستهٔ مخاطبِ هدف سنگ زیربنای استراتژی بازاریابی محتوای شما در اینستاگرام است. اگر کاربرهای اینستاگرام از پست های شما استفاده نکنند، محتوای شما به درد نمی خورد و به هدفتان هم نمی رسید.
برای شناخت مخاطب ها می توانید از قسمت اینسایت اینستاگرام کمک بگیرید. در این بخش، می توانید سن، جنسیت، محل زندگی و زمان فعالیت آن ها را ببینید.
با اسکرول در صفحهٔ فالوورها هم می توانید به اطلاعات خوبی برسید. چه کسانی بیشتر با پستهای شما تعامل دارند؟ فالوورهای کنونی پیج از چه گروهی هستند؟ علاقه مندی آنها چیست؟ این سؤالها به شناخت بهتر مخاطبان کمک میکنند.
۴. برای تولید محتوای خود برنامه ریزی کنید
اگر می خواهید به موفقیت برسید به برنامه ریزی و نظم نیاز دارید. تجربه نشان داده بدون برنامه ریزی در اینستاگرام به جایی نخواهید رسید. با خود می گویید خب امشب پست ندارم که در اینستاگرام آپلود کنم مگر چه اتفاقی می افتد! یک شب که هزار شب نمیشه … ولی باور کنید عدم استمرار باعث عقب افتادگی و موفقیت در اینستاگرام می شود.
۵. ابزارهای تولید محتوا را مشخص کنید
بیشتر فروشگاه های اینستاگرامی برای عکاسی و ضبط ویدئو، از گوشی هوشمندشان استفاده میکنند؛ ولی بعد از چند وقت فعالیت در این شبکه اجتماعی، به ابزارهای پیشرفته تر احتیاج پیدا می کنند. بک گراندهای عکاسی، رینگ لایت و نگهدارنده گوشی از جمله ابزارهای سخت افزاری تولید محتوا در اینستاگرام هستند در کنار نرم افزار های ادیت عکس و فیلم.
چطور با تولید محتوا از اینستاگرام درآمد کسب کنیم؟
اگر به گذشته بازگردیم و از شما بپرسیم که آیا می شود از اینستاگرام کسب درآمد کرد احتمالا پاسختان منفی خواهد بود. البته که این طبیعی است چرا که ما هم در آن زمان احتمالا با شما هم نظر بوده ایم. به هر صورت فضای مجازی و آنلاین دیگر از یک وسیله برای گذارندن وقت و دریافت اطلاعات و دانلود فیلم و موسیقی تغییر کرده و به سمت و سویی پیش رفته که دیگر به جزء جدا نشدنی زندگی ما تبدیل شده است. امروزه بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه خود را در این فضا انجام می دهیم و همین هم یکی از علت هایی شده است که فرصت های مخلتلف کسب درآمد در این فضا برای ما میسر شود.
شاید هنوز هم خیلی ها باور نکنند و یا درک نکنند که چطور با تولید محتوا و بلاگری کردن بتوانید در روز میلیون ها تومان درآمد داشته باشد، اما باور کنید یا نه این حقیقتی است که در حال اتفاق افتادن است و روزانه اینفلوئنسر های زیادی در این فضا درآمدهای بالا و میلیونی دارند.
شما در اینستاگرام می توانید از طریق روش های زیر کسب درآمد کنید. البته که هر روز ممکن است راه جدیدی را بتوان با خلاقیت خود پیدا کنید.
- معرفی کسب و کار خودتان
- راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی
- بلاگری
چه محتوایی در اینستاگرام تولید کنیم؟
در فضای اینستاگرام اول از همه محتوایی تولید کنید که ارزش دیدن را داشته باشد. یادتان باشد که مخاطب بدون آن که به چیزی فکر کند، دارد صفحه اینستاگرام را به طرف بالا می کشد و به واقع اسکرول می کند. پس باید چیزی برای ارائه و نشان دادن به او داشته باشید که به محض رویت پست و استوری پیجتان توجهش جلب شود و انگشتش را روی پست و استوری شما بگذارد و آن را نگه دارد و آن را کامل ببیند.
اما به طور کل چه صاحب پیج کسب و کار باشید و چه بخواهید در زمینه های مختلف بلاگری کنید، تولید محتوای پست و استوری اینستاگرام شما باید ۳ ویژگی زیر را داشته باشد:
-
ارزش ایجاد کنید
ارزش ایجاد کردن با تولید محتوا یعنی چه؟
یعنی وقتی محتوایی را برای اینستاگرام خود، حالا چه پست، استوری و … تولید می کنید به درد مخاطبتان بخورد و یکی از نیازها و مشکلات او را حل کند و یا حداقل به آن پاسخ دهد. باید مرتب به آن ها کمک کنید تا توجهشان را جلب و اعتمادسازی کنید.
-
تعامل ایجاد کنید
هدف تمام پست ها و استوری های که در اینستاگرام به اشتراک می گذارید، ایجاد تعامل بین کاربران و صاحبان پیج است. اصلاً یکی از دلایلی که به اینستاگرام وارد می شویم، همین رابطه نزدیک مان با مخاطب ها است. پس پست هایی را که می خواهید منتشر کنید با هدف تعامل با فالوئرهایتان طراحی کنید.
-
برند خودتان را ترقی و پیشرفت دهید
خب کسب و کارها که برای رضای خدا پیج اینستاگرام نمی زنند. حتماً می خواهند تبلیغ برند خودشان را هم بکنند. بلاگرها هم همینطور، در ازای تلاشهایی که می کنند و اعتباری که بین فالووئرهایشان بدست میآورند، حتماً باید از طریق تبلیغات کسب درآمد داشته باشند. پس وقتی دارید برای طراحی پست هایتان برنامه ریزی می کنید، یادتان باشد که صدای برند خودتان را هم به گوش مخاطب برسانید.
شما باید این سه موضوع را در تولید محتوا اینستاگرام خود رعایت کنید. فقط حواستان باشد که آنها را پشت سر هم تکرار نکنید. (مثلاً نباید تعداد زیادی پست تبلیغاتی پشت سر هم منتشر کنید!)
نتیجه گیری:
برای تولید محتوا در اینستاگرام باید سعی کنید هر روز محتواهای مفید و مورد نیاز کاربران خود را آماده انتشار کنید. سعی نکنید دنباله روی کسی باشید و ایده های خود را به نحوی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطبان خود آماده کنید. با این کار می توانید خود را در ذهن مخاطب قرار دهید و کسب درآمد کنید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.