مزایای استفاده از قالب پست و استوری اینستاگرام
قطعا برای کسانی که هنوز از قالب های آماده اینستاگرام برای کاور پست ها، استوری ها و کاور پست های ریلزی خود استفاده نکرده اند جای سوال است که این مدل قالب ها کاربرد دارد؟ آیا به اندازه قالب هایی که یک گرافیست طراحی می کند زیبا و کار راه انداز هستند؟ در ادامه به جواب این سوالات خواهیم رسید.
در ابتدا باید بگوییم که برای اینکه در اینستاگرام بتوانید موفق عمل کنید و مسیر رو به رشدی را بپیمایید باید هر روز محتواهای خوبی را ارائه دهید. فقط منظور از محتوا انتشار پست نیست! استوری ها و خیلی از کمپین های فروش هم جزئی از محتواهای شما در اینستاگرام است. برای اینکه این محتوا ها زیباتر به نظر بیایند باید در یک فرم شکیل ظاهر شوند و ارائه شوند. حالا این محتواها را می توانید به یک گرافیست یا ادمین بدهید که برایتان یک قالب محتوایی خوب طراحی کند و یا از چنین قالب هایی استفاده کنید. در واقع با استفاده از این قالب ها شما هم در زمان خود صرفه جویی می کنید و هم هزینه های طراحی خود را کاهش می دهید.
در ابتدا یک تعریف کلی از این قالب ها برایتان ارائه دهیم تا ببینیم که اصلا چه هستند؟
قالب اینستاگرام چیست؟
اگر یک فروشگاه فیزیکی در بازار سنتی داشته باشید، اولین چیزی که به آن فکر می کنید دقیقا چیست؟ از آنجایی که آدم های مختلف به چیز های متفاوتی فکر می کنند، شاید نتوان گفت که نخستین موضوع که در ذهن شما شکل می گیرد، چیست! اما قطعا یکی از سریعترین مواردی که به ذهنتان می رسد، ویترین فروشگاهتان است. اما چرا؟
خب ویترین یک مغازه است که می تواند نظر رهگذران را به سوی خود جلب کند. اولین نمایی که مشتری از شما خواهد دید.
ویترین نمایش طبقه بندی شده از محصولات شماست که به مشتری کمک می کند، جنس مورد نظر خود را پیدا کند.
متفاوت بودن ویترین شما که به یک شکل خاص طراحی و در آن وسایل چیده شده باشد نشان خواهد داد که شما با دیگران فرق خواهید کرد و به یک دلیل برای خرید خواهید داد.
شاید بتوان گفت که معادل ویترین مغازه ها در دنیای اینستاگرام، تم گرافیکی به کار گرفته شده در پیج است که دیزاین و نمای پیج شما را تشکیل می دهد. حالا که رقابت در فضای اینستاگرام به شدت زیاد شده، لازم است که برای پیج خود یک تم جذاب در نظر بگیرید. ممکن است پیج های معروف در زمینه های مختلف را دیده باشید که تمام پست ها و استوری آن ها به همراه یک طرح گرافیکی خاص و منحصر به فرد منتشر می شوند. استفاده از قالب اینستاگرام باعث می شود که کاربران شکل و شمایل ظاهری شما را به خاطر بسپارند و حتی بدون نگاه کردن به پروفایل یک پست، شما را از دیگران تشخیص دهند. انجام این کار تاثیر بسزایی در شناخته شدن برند شما در ذهن مخاطب خواهد داشت.
اما حالا برسیم به تعریف قالب اینستاگرام.
قالب اینستاگرام، یک مجموعه گرافیکی است که از یک یا چند فایل تشکیل شده و همگی دارای یک تم یا ظاهر مشترک هستند اما به شیوه های متفاوت و با المان های مختلف در دیزاین پیاده سازی شده اند تا در موقعیت های مختلف کارا باشند.
این مجموعه شامل کاور اینستاگرام و بنر اینستاگرام است و میتواند برای پست و استوری طراحی شده باشد.
قالب اینستاگرام به شکل ها، رنگ ها و شیوه های متفاوتی طراحی می شوند تا هر فرد بتواند با توجه به حوزه کاری خود و محتوایی که تولید می کند، یکی از آن ها را برای پیج خود انتخاب کند. عموماَ قالب آماده اینستاگرام با استفاده از نرمافزارهایی مانند Adobe Photoshop یا Illustrator طراحی می شوند و به صورت لایه باز هستند تا بتوانید محتواهای متنی و تصویری مورد نظر خود را در آن ها جای دهید.
حال اگر شما از اصول طراحی گرافیک اطلاع دارید و تسلطی هم روی نرم افزارهای گرافیکی داشته باشید می توانید کاور اینستاگرام، بنر اینستاگرام، پست و استوری طراحی کنید. با این وجود می توانید به راحتی هم به چنین فایل هایی دسترسی داشته باشید بدون اینکه چندین ساعت وقت بگذارید و طراحی کنید.
می توانید از این قسمت آموزش طراحی کاور پست اینستاگرام را مشاهده کنید.
قالب استوری اینستاگرام چیست؟
استوری یکی از جذاب ترین و خفن ترین بخش های موجود در یک پیج اینستاگرامی است. از آنجایی که این موجودیت تنها ۲۴ ساعت عمر دارد و بعد از آن پاک می شود، در نتیجه عموم مردم دوست دارند که خیلی زود محتوای آن را مشاهده کنند. همین موضوع اهمیت استفاده از قالب اینستاگرام برای استوری را افزایش می دهد. برای خیلی از ما رخ داده است که به خاطر عدم جذابیت ظاهری و محتوایی در استوری های یک پیج، دیگر استوری های آن پیج را دنبال نکرده و یا این که آن را به صورت کامل آنفالو میکنیم، یعنی برای شما پیش نیامده؟؟؟
برای این که چنین اتفاقی برای شما لااقل رخ ندهد، بهتر است که از قالب استوری اینستاگرام استفاده کنید. بهره گیری از یک قالب استوری اینستاگرام خوب سبب می شود که مخاطب تمایل بیشتری داشته باشد محتوای شما را مشاهده و دنبال کند.
قالب استوری گردشگری و مسافرتی
کاور اینستاگرام چیست؟
کاور اینستاگرام هم به دو شکل دیده می شود. کاورهای مربوط به ویدئوها و کاورهای هایلایت. کاورهای ویدئو در قسمت پست ها قرار می گیرد و کاورهایلایت در زیر بایو پیج. برای کاربران اینستاگرامی مسجل شده است که داشتن یک کاور خوب برای ویدئو ها تا چه حد در افزایش بازدید از پست تاثیرگذار است.
اگر برای پست ویدئویی خود هیچ کاوری در نظر نگیرید، اینستاگرام نخستین فریم از ویدئوی شما را به همین منظور به عنوان کاور انتخاب می کند. وقتی که این فریم انتخاب شده از کیفیت گرافیکی بالایی برخوردار نباشد این موضوع می تواند به میزان بازدید و ویوی پست یا رییلز شما لطمه بزند. در اختیار داشتن یک کاور برای تمام پست های ویدئویی شما را منسجم تر و حرفه ای تر نشان می دهد. در نتیجه به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید. از سویی دیگر قالب آماده اینستاگرام برای هایلایت ها هم یکی دیگر از نکات مهم است. بهتر است که گرافیک این بخش هم منحصر به فرد و جذاب باشد.
یک مدل کاور اینستاگرام
بنر اینستاگرام چیست؟
بنر اینستاگرام در ظاهر مثل قالب پست اینستاگرام است اما تفاوت های در باطن آنها وجود دارد که به یک هدف خاص طراحی میشوند و بیشتر اونها جنبه های تبلیغاتی دارند. دو نکته مهم که یک بنر خوب باید داشته باشد این است که اولا ساختارش بصورتی باشد که یک هدف خاص رو دنبال کند برای مثال طوری باید یک بننر اینستاگرام رو طراحی کرد که نشون دهد این بنر برای چه سنی طراحی شده، چه جنسیتی رو از مرد یا زن مورد خطاب قرار میدهد و مثلا چه شهروندانی رو شامل میشود. دوما باید قابلیت تعامل هم در اون زیاد دیده شود یعنی افراد با سلیقه های گوناگون بتوانند با این بنر اینستاگرام که طراحی میشود ارتباط بگیرند. یه مورد مهم تر که باید در طراحی بنر اینستاگرام مورد توجه قرار بگیرد این است که این بنر که شما استفاده میکنید باید ایجاد هیجان در مخاطب کند و به نوعی یک شخصیتی، درون آن نهفته باشد.
چند روش برای طراحی قالب پست اینستاگرام
چندین روش برای طراحی قالب اینستاگرام وجود دارد.
اول از همه اگر روی نرم افزارهای طراحی مثل Adobe Photoshop یا Illustrator تسلط دارید می توانید خودتان طراحی کنید. حالا می پرسید چطور به طرح های مختلف دسترسی داشته باشم! فضای اینترنت از گوگل گرفته تا یوتیوب، پینترست و حتی خود پیج های اینستاگرامی که می بینید می تواند برای شما به عنوان الگو و یک طرح باشد.
ولی اگر قرار است با اپلیکیشن های موبایل این طراحی را انجام دهید بهترینشان اینشات و پیکس آرت است و البته کنوا که تمپلیت های آماده هم زیاد دارد.
ولی اگر اصلا اهل طراحی نیستید بهترین راه دانلود و خرید قالب اینستاگرام می باشد که برای این کار می توانید قالب و کاور پست و استوری اینستاگرام خود را از این قسمت از سایت روپیک خریداری کنید. البته نمونه های رایگان هم در سایت ما وجود دارد.
پیدا کردن یک تم واحد برای پیج اینستاگرام
اگر می خواهید به یک تم واحد، جذاب و مناسب برای پیج خود برسید باید آن را به یک متخصص بسپارید تا با بررسی رفتار مخاطب، روانشناسی رنگ ها و مسائلی از این دست به یک طرح واحد و مناسب برای پیج شما برسد. شما به عنوان صاحب کسب و کار بایستی به تعدادی سوال پاسخ دهید و سپس از این پاسخها استنتاج کنید که کدام تم گرافیکی میتواند به عنوان قالب اینستاگرام شما به کار گرفته شود.
در واقع هدف استفاده از قالب آماده اینستاگرام این است که مخاطب های شما با یک پیج ثابت، یکدست و قالب اعتماد روبرو شوند. در نتیجه بیش از هر کاری باید موضوع فعالیت پیج شما و ارائه آن به مخاطب روشن شود.
اما تعداد سوال هایی که باید به آن پاسخ دهید.
برای حوزه فعالیت خود چه رنگ هایی مناسب تر است؟ برای مثال پیشنهاد مجموعه روپیک برای شمایی که در زمینه های پزشکی و دندان پزشکی فعالیت دارید یا کلا در حوزه سلامت استفاده از رنگ های سبز، آبی و سبز آبی است. یا مثلا برای پیج هایی در زمینه تکنولوژی بیشتر رنگ های آبی تیره و سفید پیشنهاد می شود.
پست های شما به چه شیوه ای منتشر خواهد شد؟ آیا تمرکزتان صرفا روی عکس هاست یا ویدئو هم وجود دارد؟ آیا گاهی نقل و قول به اشتراک می گذارید؟ برای تمام این موارد باید برنامهریزی دقیقی داشته باشید.
دوست دارید که چه سبکی برای ارائه داشته باشید؟ واضح تر بگوییم! دوست دارید مردم شما را چگونه ببینند و تصور کنند؟ صمیمی و گرم؟ لوکس و تجملاتی؟ ساده و بی آلایش؟ هر کدام از این اهداف، قالب اینستاگرام منحصر به فرد خود را خواهند داشت و البته رنگ مورد نظر را می طلبد.
نکتهی مهم: همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از کاور اینستاگرام، بنر اینستاگرام و به صورت کلی قالب های آماده و خوش طرح که انسجام را در پیج حفظ میکنند، سبب می شوند که فرآیند داستان سرایی شما بهتر و موثرتر اتفاق بیافتد. این هوشمندی در استفاده از طرح ها و رنگ ها به مرور زمان موجب جلب توجه مخاطب و افزایش درآمد خواهد شد.
ممکن است که در ابتدای راه چندین و چند طرح گرافیکی مختلف را مد نظر داشته باشید و ندانید که کدام یک از آن ها می تواند مناسب تر و مفید تر باشد. بهتر است در این مواقع تمی را که احساس می کنید با آن ارتباط بیشتری می گیرید را انتخاب کرده و به مرور زمان و با روشن شدن پرسونای مخاطبتان آن را یواش یواش تغییر دهید.
مزایای خرید قالب آماده اینستاگرام در چیست؟
صرفه جویی در وقت مهمترین مزیت استفاده از قالب آماده اینستاگرام یا تمپلیت اینستاگرام است. این قالب ها به صورت کاملا لایه باز در فایلهایی با پسوند PSD برای نرم افزار فتوشاپ ارائه میشوند. تنها کاری که نیاز است انجام دهید، اضافه کردن متن، عکس و تغییرات اندکی است که مطابق با کسب و کار خود باید به آن بدهید.
یکی دیگر از مزایای آن کاهش هزینه هاست. استفاده از قالب آماده اینستاگرام نیازی به این که دانش گرافیکی بدانید نخواهد داشت و یا لازم نیست که یک گرافیست را استخدام کنید. می توانید هم از فایل های PSD و هم از فایل های PNG مخصوص موبایل استفاده کنید.
در قالب اینستاگرام آماده، قسمت های معینی برای قرار گرفتن راه های ارتباطی مثل شماره تلفن، لوگو، آدرس سایت و … در نظر گرفته شده.
اگر پیج بزرگی دارید که چندین و چند ادمین دارد و روزانه پست های بسیاری منتشر می کنید، دیگر نیازی به هماهنگی بین آن ها وجود ندارد؛ کافی است که از قالب آماده اینستایی استفاده کنند.
فایل های موجود در قالب آماده اینستاگرام که از منابع معتبر خریداری و دانلود میشوند دارای ابعاد بزرگ و کیفیت بالایی هستند. در نتیجه بدون هزینه دوباره می توانید از همان المانها در بروشور ها و بنرهای تبلیغاتی بزرگ استفاده کنید.
در دنیای امروز صاحبان کسب و کار برای موفقیت بیشتر و سود زیادتر در بازار احتیاج دارند که بیشتر شناخته و دیده شوند. مثلا برندهای بزرگ از طریق رسانه های قدرتمند مثل تلویزیون، بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ در سطح شهر، سایت ها و یا رنکینگ بالای گوگل خود را به مخاطبانشان معرفی می کنند چراکه سرمایه کافی برای امور تبلیغات از طریق چنین کانال هایی را دارند.
اما حالا کسب و کارهای کوچک چطور؟ آیا آن ها هم باید از طریق چنین رسانه هایی تبلیغات را حتما انجام دهند؟ قطعا خب اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که مگر چنین سرمایه ای در اختیار کسب و کارهای کوچک هست!!! مخصوصا آنلاین شاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی که با کمترین بودجه و سرمایه های ممکن اقدام به شروع می کنند.
در اینجا بحث ما از کسب و کارهای کوچک و آنلاین شاپ ها به واقع پیج های کوچک در اینستاگرام هستند که برای کسب روزی بیشتر و داشتن یک شغل وارد این وادی می شوند. این پلتفرم همانطور که می دانید در بین ایرانیان بسیار محبوب است و تقریبا بیش از ۷۰ درصد مردم روزانه از این پلتفرم استفاده می کنند. به دلیل استفاده زیاد مردم رقابت بسیار زیاد شده و کسب و کاری می تواند در اینستاگرام موفق باشد که به همه جوانب فکر کند و برای آن برنامه ریزی داشته باشد. یکی از مواردی که صاحبان کسب و کار و همچنین ادمین ها می توانند به آن توجه کنند قالب اینستاگرام (Instagram Templates) است. خیلی مهم است که برای ایجاد پست مخاطب پسند، وقت بگذارید و استراتژیک رفتار کنید.
آیا خرید قالب اینستاگرام امکان پذیر است؟
داشتن یک تم گرافیکی منسجم برای استفاده در بنر اینستاگرام، کاور، استوری و … میتواند شما را حرفهای تر و حتی قابل اعتماد تر نشان دهد. اما ممکن است فکر کنید که شما مهارت های لازم برای انجام این کارها را ندارید. از سویی دیگر، الگوریتم های اینستاگرام به شیوهای طراحی و پیاده سازی شده اند که از پیج هایی که در روز ۱ یا ۲ بار اقدام به انتشار پست می کنند، حمایت بیشتری خواهند کرد. این موضوع می تواند منجر به ایجاد فشار ذهنی شود.
اگر این موضوع برای شما هم صحت دارد، بایستی خوشحال باشید چرا که قالب آماده اینستاگرام در سراسر اینترنت و در سایت های معتبر به راحتی پیدا می شوند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن ها را دانلود کرده، با یک برنامه مناسب باز کنید و اطلاعات مد نظر خود را در آن ها قرار دهید. حالا برای پستهای خود یک الگوی یکسان خواهید داشت و کاربران شما با بنر اینستاگرام، کاور، قالب پست و استوری یکپارچه و حرفهای مواجه خواهند شد.
نتیجه گیری:
همانطور که برای این که به بدن ایده آل تری برسید از مربی بدنسازی و دکتر رژیمی استفاده می کنید که به عنوان یک متخصص بتوانند شما را راهنمایی کنند برای اینکه در محیط اینستاگرام هم موفق تر باشید و محتواهای یونیک و بدردبخوری به مخاطب ارائه بدید باید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتواند بر اساس نوع کسب و کار شما و پرسونای مشتریانتان یک رنگ و طرح گرافیکی خوب و جذابی را برای شما تهیه کند. ما در این مطلب از وبلاگ روپیک سعی کردیم از هر جهتی داشتن یک تم گرافیکی که با نام قالب اینستاگرام شناخته می شود را بررسی کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید