آموزش ساخت کاور پست اینستاگرام؛ تفاوت کاور پست و قالب اینستاگرام
در این پست آموزشی میخواهیم درباره آموزش ساخت کاور پست اینستاگرام برای پیج ها صحبت کنیم و در ادامه بیان می کنیم که قالب اینستاگرام و کاور اینستاگرام باهم چه تفاوتی دارند!
اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فرق بین کاور پست اینستاگرام و قالب اینستاگرام را نمی دانید بهتر است تا پایان همراه ما باشید.
همانطور که می دانید اپلیکیشن اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس و تصویر است که باعث می شود کاربران این شبکه اجتماعی بیش از هرچیزی عقلشان به چشمشان باشد. از همین جهت هم منطقی بنظر می رسد که مقوله کاور و یا قالب اینستاگرام از اهمیت بسزایی در این مورد برخوردار باشد. حالا برسیم به تعاریف هر کدام و این که چه تفاوتی با هم دارند.
تفاوت کاور پست اینستاگرام با قالب اینستاگرام
اگر شما دارای یک پیج کاری هستید و برای انتشار محتوا پستی را آماده می کنید، اگر پست ایجاد شده توسط شما از چندین اسلاید تشکیل شده باشد به اولین اسلاید از آن پست، کاور پست می گویند. اگر هم پست شما بصورت ویدئویی است پس چند لحظه ابتدایی و یا آن محدوده ایی را که به عنوان کاور مشخص می کنید همان کاور پست اینستاگرام است.
اما قالب اینستاگرام چیست؟
قالب اینستاگرام یا به آن تم اینستاگرام یا تمپلیت اینستاگرام می گویند همان قالب های آماده و پیش ساخته ای می باشند که می توان با توجه به بیس کاری و نوع کسب و کاری که دارید آن ها را از لحاظ دیزاین، رنگ و نوع فونت تغییر داد و با استفاده از آن محتواهای زیبایی از لحاظ گرافیکی برای پست و استوری ها و همچنین محتواهای ویدئویی آماده کرد. در واقع از قالب اینستاگرام به عنوان طرحی با چیدمانی آماده و دیزاین شده استفاده می کنند تا محتوای خود را درون آن قرار دهند.
این قالب ها برای پست و استوری هستند که بسته به اینکه مربوط به کدامیک هستند آن ها را در دسته بندی قالب پست اینستاگرام و یا قالب استوری اینستاگرام طبقه بندی میکنیم. لازم است که این نکته را یادآور شویم که به کار بردن عبارتی مثل کاور استوری اینستاگرام خیلی درست و بجا نیست. چرا که برای محتواهای استوری هیچوقت کاور ابتدایی تعیین نمی کنیم. در خود اپلیکیشن اینستاگرام هم همچین عبارتی برای استوری ها استفاده نشده است. برخلاف استوری، در زمان ارسال پست در برنامه اینستاگرام یکی از تنظیمات دقیقا انتخاب کاور است. امیدوارم پاسخ سوال خود در مورد تفاوت کاور و قالب اینستاگرام گرفته باشید.
حال نوبت آن رسیده که چگونه با استفاده از این ابزارها بازدید پست و استوری های خودمون را افزایش دهیم. برسیم به ویژگی های کاور پست اینستاگرام.
ویژگی های کاور پست اینستاگرام
در پاراگراف اول توضیح دادیم که تصویر اول یا اسلاید اول از یک پست اسلایدی (کاروسلی) همان کاور شماست و اگر پست شما یک پست ویدئویی باشد چند ثانیه اول از پست به عنوان کاور قرار خواهد گرفت. البته این امر در ابتدای پست های ویدئویی بود و با آپدیت شدن اینستاگرام شما قادر خواهید بود هر قسمت از ویدئوی خود را به عنوان عکس کاور پست انتخاب کنید. در آپدیت جدید هم امکان انتخاب کاور پست ویدئو بصورت مستقیم از گالری شما وجود دارد.
همه این آپدیت ها و امکاناتی که اینستاگرام برای انتخاب کاور پست به ما می دهد نشان از اهمیت کاور پست در جذب مخاطبان در اینستاگرام دارد.
می خواهیم اینجا یک نکته ای را در زمینه طراحی و یا استفاده از کاور برایتان بگوییم. وقتی شما وارد پیج خاصی می شوید، مثلا پیج خودتان و یا شخص دیگری (منظورمان همان قسمت Home یا Feed هست) تمامی پست ها بصورت مربع مربع در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به شما نمایش داده می شوند.
این مطلب این پیام را به ما منتقل می کند که اهمیتی ندارد شما در چه سایزی پست خود را منتشر می کنید، هر چه که باشد در این بخش اینستاگرام قسمت وسط آن به کاربران نمایش داده می شود.
در نهایت اگر می خواهید برای پست اینستاگرام خود یک کاور طراحی کنید، این مسئله را در نظر بگیرید و سعی کنید اطلاعات شما از کادر مربعی خارج نشود و قسمت های مهم و حیاتی که قرار است به نمایش گذاشته شود و مخاطب را جذب کند حذف نگردد. در مورد سایزهای پست و استوری و محتواهای داخل فضای اینستاگرام می توانید از بخش ابعاد پست و استوری اینستاگرام به سایز مورد نظر خود دست یابید.
چند نکته در زمینه استفاده از متریال مناسب برای کاور اینستاگرام
یکی از مسائل مهم در انتخاب کاور مناسب توجه به انتخاب تصویر کاور است. نگاه کاربران قبل از گره خوردن در متن ها به تصویرها و عکس ها گره میخورد! در کل هرچه عکس جذاب تری برای کاور پست خود انتخاب کنید در زمینه جذب مخاطب موفق تر عمل کرده اید.
در واقع عکس کاور باید بسیار جلب توجه کند. شما در حد یک تا دو ثانیه وقت دارید که توجه کاربر را به صفحه اینستاگرامتان جلب کنید.
برخی از اصول طراحی همیشگی و ثابت هستند، مثلا تفاوتی بین طراحی کاور پست اینستاگرام و یک پوستر تبلیغاتی نیست بلکه شما در هر دو صورت باید اصول طراحی را رعایت کنید.
یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین اصول طراحی انتخاب رنگ مناسب برای کاور است که در زمینه انتخاب رنگ هم می توانید از این قسمت انتخاب رنگ مناسب برای پیج اینستاگرام رنگ مناسب با زمینه کاریتان را پیدا کنید.
در ادامه بصورت خلاصه چند نکته اساسی که می تواند باعث جذابتر شدن کاور پست شما شود را لیست کرده ایم:
- انتخاب تصاویری با رنگ های با کنتراست بالا باعث می شود که پست شما در مقابل پست های دیگر در اکسپلور بدرخشد و جلب توجه نماید.
- ارتباط تصویر کاور پست با محتوای پست تا جای ممکن نزدیک باشد.
- انتخاب رنگ های جذاب برای پس زمینه کاور و یا فونت ها می تواند باعث جذابتر شدن کاور شما شود.
- انتخاب فونت درشت و خوانا با رنگی متمایز نسبت به پس زمینه آن باعث جلب توجه بیشتر و البته وضوح دیدی بهتر میشود.
در طول این محتوا براها عنوان کردیم که داشتن یک کاور خوب برای پست ها بسیار مهم و حیاتی است پس سعی کنید از رنگ ها، تصاویر و متن و فونت های مناسب برای آن استفاده کنید تا بتوانید نگاه کاربران را به پست خود جلب کنید.
داشتن یک کاور دست حرفه ای و اصولی متناسب با قواعد گرافیکی باعث بهتر دیده شدن پیج کاریتان می شود، که در نتیجه باعث افزایش فالوور و در نهایت فروش بیشتر خواهد شد.
عنوان نویسی در کاور اینستاگرام
عنوان جذاب گاهی حتی از محتوای جذاب هم مهمتر است البته مراقب باشید که خیلی زیاده روی نکنید. هیچکس دوست ندارد یک محتوای غیر جذاب را با عنوان جذاب تا آخر دنبال کند. به هر صورت عنوان جذاب کاربر را به خود جلب می کند و باعث مشاهده محتوای شما توسط او میشود.
در ادامه چند تکنیک را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید عنوان های بهتری را برای کاور پست خود بنویسید.
۱. عنوان خاص بنویسید
سعی کنید متفاوت باشید. دنباله رو دیگران و پیج های دیگر نباشید و کار خود را از دیگران جدا کنید. از بکار بردن عبارت ها و تیترهای تکراری و قدیم که همگان استفاده می کنند بهره نبرید. عنوان خاص شما برای کاور باعث تشویق مخاطب به بررسی دقیق تر پست شما و احتمالا مشاهده محتوای شما می شود.
۲. استفاده از کلمات پرقدرت و اثر بخش (کلمات ترین)
کلمات معجزه می کنند. استفاده از کلمات قدرت باعث ایجاد تاثیر لحظه ایی در ذهن بازدید کننده ها خواهد شد و این مسئله باعث دیده شدن پست شما می شود، به گونه ایی دیگر می توانیم بگویم استفاده از کلمات قدرت و اثر بخش باعث میشود که مخاطب نتواند در برابر کسب اطلاعات بیشتر مقاومت کند و محتوای شما را بررسی کند. در زیر چند نمونه از کلمات اثر بخش که تاثیر مثبتی در عنوان نویسی دارند را مشاهده می کنید:
فوق العاده، کاملترین، حرفه ای ترین، بهترین، مهمترین و …
از این کلمات میتوانید در عنوانهای خود در کاور پست ها استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
- بهترین آموزش اصول بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ
- کامل ترین راه حسابرسی از دفاتر قدیمی
۳. ایجاد حس کنجکاوی برای مخاطب
می توانید برای عنوان کاور پست خود سوالی را انتخاب کنید که حس کنجکاوی را در مخاطب برانگیزد. به مثال زیر توجه کنید:
- راز لاغری در ۳ ماه بدون رژیم گرفتن
- راهی که شما را ثروتمند می کند
۴. در مورد مزیت ها صحبت کنید
بجای توضیح در مورد محتوای خودتون روی کاور، می توانید از مزیت هایی که این محتوا برای مخاطب می تواند داشته باشه صحبت کنید.
مثلا بجای اینکه بنویسید: «چند روش برای حل مسئله ریاضی پیش دانشگاهی» بنویسید «با این تکنیک ها مسائل ریاضی را خیلی سریع حل کنید.»
۵. فرصت های محدود ایجاد کنید
ایجاد محدودیت و یا بهتر است بگویم فرصت های محدود می تواند باعث جلب توجه مخاطب شود. مثلا:
خرید دوره آموزشی با ۳۵ درصد تخفیف فقط تا آخر امشب برای کاربران سایت
۶. استفاده از اعداد
ذهن ما از لیست ها لذت می برد. این سه نکته، پنج نکته و یا ۱۰ نکته مثال های از این موارد هستند.
استفاده از اعداد در عنوان نویسی راهی موثر برای جلب توجه مخاطب است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و نشان می دهد که حضور اعداد در عنوان نویسی در محتوا که می تواند همان عنوان کاور ما باشد مقدار درگیر شدن مخاطب را تا ۷۳ درصد افزایش میدهد.
قالب اینستاگرام چیست؟
حال می رسیم به این که قالب اینستاگرام چیست؟
قالب اینستاگرام طرحی است استاندارد و زیبا که توسط طراحان گرافیک و گرافیست ها برای تمامی اجزای یک پیج اینستاگرام از پست، استوری، کاورهایلایت، کاور ویدئو و چیدمان آماده شده و در اختیار جمع آورندگان تولید محتوا و صاحبان کسب و کارها یا ادمین ها قرار میگیرد.
قالب آماده اینستاگرام همانطور که از نامش پیداست پوششی یا بهتر است بگوییم یک تم است که از قبل طراحی شده برای محتوای کسب و کارتان تا فارغ از پیچیدگی های طراحی تمرکزتان روی تولید محتوا بوده و با کمک آن در چند دقیقه بتوانید پست یا استوری خود را ایجاد و منتشر کنید. شما می توانید به راحتی متن ها، تصاویر و لوگوری خود را با نمونه اولیه قالب جابجا کرده و محتواهایی سریع برای پست و استوری آماده کنید.
توضیحی که در بالا برایتان تعریف کردیم یک تعریف کلی و عمومی از قالب آماده اینستاگرام است. به عنوان مثال ممکن است یک برند خاص و یا یک پیج را در اینستاگرام دنبال کنید و متوجه این نکته شوید که تمامی پست ها از یک طراحی مشخص و واحد پیروی می کند. این مسئله گاها در استوری ها و حتی در کاورهایلایت نیز ممکن است به چشم بخورد که این نشان می دهد برند یا پیج مربوطه در حال استفاده از یک قالب یا تم گرافیکی خاص برای پیج کاری خود در اینستاگرام است.
داشتن یک هویت ثایت مثل استفاده از یک فریم و قالب کلی ثابت یا همان تم ثابت باعث می شود تا افراد اگر در مکان دیگری نیز چششان به آن محتوا بخورد در همان لحظه به یاد پیج شما و هویت برندگونه شما بیفتند.
خب، تا اینجای کار متوجه شدیم که قالب اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد.
فایل های قالب اینستاگرام آماده به صورت فایل PSD مخصوص نرم افزار فتوشاپ است.
آموزش استفاده از قالب اینستاگرام با فایل PSD نرم افزا فتوشاپ.
حال اگر کسی با این نرم افزار آشنایی ندارد می تواند از فایل هایی که در سایت ما یعنی روپیک به صورت فایل های PNG هستند برای ادیت با موبایل و اپلیکیشن های موبایل طراحی شده اند استفاده کند.
آموزش استفاده از قالب اینستاگرام با فایل PNG
اپلیکیشن های زیادی در مویابل ها وجود دارند که می توانید برای پست و استوری خود محتوا آماده کنید ولی به این موضوع نگاه کنید که حرفه ای ترین و اصولی ترین روش تولید یک کاور پست و یا استوری جذاب و حرفه ای با نرم افزار فتوشاپ امکان پذیر است.
اما ما در مجموعه روپیک برای هر دو دسته امکاناتی را فراهم کردیم که بتوانند مقوله تولید محتوا را به راحتی انجام دهند و از قافله عقب نمانند.
ازاین قسمت شما می توانید کاملا طرز استفاده از قالب آماده اینستاگرام ما را به طور کامل ببینید.
جمع بندی
در مجموع این مطلب آموزشی دانستیم که کاور اینستاگرام با قالب اینستاگرام تفاوت هایی دارد. از کاور اینستاگرام برای اسلاید اول در پست های اسلایدی استفاده می کنیم. در پست های ویدئوی هم معمولا دو تا سه ثانیه اول به کاور پست اختصاص دارد.
همینطور گفتیم که برای پست ها از قالب پست اینستاگرام و برای استوری ها از قالب استوری اینستاگرام استفاده میکنیم.
برای کسانی که به نرم افزار فتوشاپ از شرکت ادوبی تسلط دارند پیشنهاد می کنم که با استفاده از تکنیک ها و اصول طراحی اقدام به طرح های جذاب و حرفه ای برای پیج های خود کنند. اگر هم با این نرم افزار آشنایی ندارید می توانید از محصولات ما، یعنی قالب آماده اینستاگرام برای پست، استوری، کاور ویدئو و کاور هایلایت و … استفاده کنید و زمان کمتری را برای تولید محتوا صرف کنید.
اگر علاقمند به طراحی در زمینه کاور و قالب اینستاگرام هستید می توانید از پکیج آموزشی طراحی پست و استوری اینستاگرام ما در سایت روپیک استفاده کنید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.