رازها و ترفند های هشتگ گذاری در اینستاگرام در سال ۲۰۲۴
بحث داغ امروز این پست آموزشی از وبسایت روپیک ترفند هشتگ گذاری برای پست ها در پیج اینستاگرام است. خب دغدغه امروز اکثر کسب و کارها اینستاگرام است. صاحبان پیج هم دوست دارند که فالوور های خودشان را بیشتر کنند و از این طریق بتوانند محصولاتشان را به تعداد بیشتری بفروشند تا از این طریق درآمد بیشتری کسب کنند. یکی از این قابلیت ها هشتگ گذاری است که اینستاگرام برای تمامی افراد به صورت رایگان قرار داده.
اما این که ترفند های هشتگ گذاری در اینستاگرام چیست و چگونه می توان از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کرد، مطلبی است که امروز می خواهیم در وبسایت روپیک به آن بپردازیم.
اما در ابتدا بیایید کمی درباره هشتگ ها بیشتر بدانیم.
چندین سال پیش پیدایش هشتگ ها غوغای زیادی به پا کرد و ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرد. یعنی تقریبا از سال ۲۰۰۷ میلادی زمان تاسیس این عامل بود. با این وجود بیشتر مردم تقریبا ۴-۵ سالی است که با آن بیشتر آشنا شدند و تقریبا در همین زمان ها بود که در ذهن مردم بیشتر جا افتاد. با این وجود نمی توان منکر شد که در ابتدا برای مردم گُنگ و مبهم نبود. اما حالا بعد از مدت ها فهمیدیم که هشتگ چیست و برای ما در فضای اینستاگرام به چه دردی می خورد. همچنین بعد از این همه مدت هشتگ های اینستاگرام همچنان یکی از قوی ترین استراتژی ها برای جذب چشم های بیشتر به محتوای اینستاگرام شما خواهد بود.
هشتگ چیست؟
هشتگ ها در واقع یکی از مهم ترین راه های ارتباطی در دنیای دیجیتال برای ما هستند و ما می توانیم با بهره گیری از این عامل، ارتباط بیشتری با افراد برقرار کنیم. اما کمی برگردیم به تاریخچه هشتگ.
تا قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی از علامت هشتگ که به صورت # نوشته می شود (Number Sign) خوانده می شود استفاده های گوناگونی میشد. تا اینکه در سال ۲۰۰۷ یک مخترع و برنامه نویس آمریکایی به نام کریس مسینا این علامت را به بنیان گذار توییتر پیشنهاد داد که البته در اوایل از آن با عبارت غیرهوشمندانه نام برده شد ولی بعد از مدتی به شبکه اجتماعی توییتر و فیسبوک و بعد ها به اکثر شبکه های اجتماعی در دنیا اضافه شد.
حالا هر کلمه ای که دقیقا بعد از علامت Number Sign قرار می گیرد به یک هشتگ تبدیل می شود. در واقع این کلمه در مجاورت #، متاتگی خواهد بود که با کلیک روی آن به سوی مطالب با هشتگ یکسان هدایت خواهد شد. به عبارت دیگر شما می توانید دسترسی راحت تری به یک موضوع داشته باشید و در واقع کار شما برای پیدا کردن مطالب مختلف آسان تر خواهد شد.
این در حالی است که برای کسی که یک پیج دارد، بهتر می تواند مخاطب هدف خود را پیدا کند.برای مثال وقتی شما به دنبال مطالب آموزش فتوشاپ هستید، کافی است که #آموزش_فتوشاپ را در داخل کادر سرچ اینستاگرام جست و جو کنید تا موضوعات با این هشتگ و هشتگ های نزدیک آن برای شما نمایش داده شود.
در مجموع هشتگ ها یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی و روش های افزایش فالوور در اینستاگرام هستند که می توان با بهره گیری هوشمندانه و بجا از آن ها پیج اینستاگرامی خود را رشد داد.
چرا هشتگ در اینستاگرام مهم هستند؟ و کاربردشان چیست؟
بعد از اینکه استفاده از هشتگ ها بین عموم مردم رایج شد، تقریبا تمامی شبکه های اجتماعی از این ویژگی بهره بردند و اینستاگرام هم به عنوان یک پلتفرم اجتماعی نخواست از این قاعده عقب بماند و حالا هشتگ ها در اینستاگرام به یک عامل بسیار مهم برای پیج ها برای دیده شدن بیشتر، افزایش تعداد فالوورها، بازاریابی و خیلی موارد دیگر تبدیل شده است. در کل هشتگ ها برای افزایش میزان کاربران به پیج (یعنی تبدیل کاربر به فالوور) و افزایش میزان ریچ (به هر یک بازدید از استوری یا پست یک ریچ گفته می شود.)
حالا کارشناسان شبکه های اجتماعی حالا به این باور رسیده اند و میدانند که برای افزایش میزان بازدهی بایست از هشتگ ها استفاده کنند.
هشتگ ها در اینستاگرام عکس های شما را دسته بندی و سازماندهی می کنند و باعث می شوند که دسترسی به پست ها و محتواهای شما آسان تر شود. هشتگ ها همچنین به اینستاگرام کمک می کنند تا پست های شما را به مرتبط ترین کاربران نشان دهد. هشتگ هایی که استفاده می کنید یکی از موثرترین راه ها برای اطمینان از اولویت بندی محتوای اینستاگرام با کیفیت بالا در نتایج جستجو و صفحه کاوش اینستاگرام است. اخیرا هم اینستاگرام این قابلیت را به کاربران اضافه کرده که بتوانند هر هشتگی که می خواهند را فالو کنند که در اینصورت مثل زمانیکه شما یک پیج را فالو می کنید و به هنگام پست گذاشتن پیج فالو شده محتوایش برایتان در صفحه اول اینستاگرام به نمایش در می آید، در اینجا هم چنین اتفاقی خواهد افتاد. در نتیجه اگر بتوانید به درستی از این قابلیت استفاده کنید،شانس آن را دارید که بیشتر از قبل بازدید دریافت کنید. از سویی دیگر هشتگ ها باعث می شوند که در نتایج جست و جو هایی که کاربران در بخش Explorer انجام می دهند هم نمایش داده شوید.
اما آيا هشتگ ها اهمیت دیگری هم می توانند برای محتوای پیج ما داشته باشند؟
در جواب باید بگوییم بله می توانند. استفاده از هشتگ ها باعث می شوند که پست های شما چه محتوای عکسی باشد چه محتوای ویدئویی مفهوم خاصی بگیرد. در واقع این نکته که شما با چه هدفی اقدام به انتشار این پست کرده اید، با استفاده از هشتگ ها مشخص خواهد شد. تمام این عوامل در کنار هم نشان می دهد که آموزش هشتگ نویسی تا چه حد ضروری است.
نکته: اگر در استوری هایتان هشتگ بگذارید، استوری شما در استوری های مرتبط به آن هشتگ و همچنین در صفحه پست ها دیده می شود.
آیا هشتگ گذاری در بازدید پیچ پرایوت تاثیری دارد؟
یکی از مهم ترین ترفندهای هشتگ گذاری در اینستاگرام این است که شما باید بدانید اگر می خواهید از هشتگ ها در پیج خود استفاده کنید، نباید پیجتان به حالت private (پرایوت) باشد و باید حتما در حالت عمومی قرار داده شود. چرا که اگر پیج شما شخصی باشد و قفل بر روی آن فعال باشد، در واقع هیچ مخاطبی از بیرون پیج امکان دیدن پست های شما را نخواهد داشت. اگر صاحب کسب و کاری هستید، بهتر است پیج خود را به حالت بیزینسی تبدیل کنید تا ورودی هدفمندتری بگیرید. در واقع شرط داشتن یک صفحه موفق و پیجی که بتوان به عنوان یک کسب و کار روی آن حساب کرد این است که به حالت بیزنسی تبدیل شود نه اینکه پرایوت یا شخصی باشد و شما ابتدا ملزم به فالو کردن آن باشید و منتظر بمانید تا صاحب پیج درخواست شما را قبول کند تا بتوانید به صفحه او و محتواهایش دسترسی داشته باشید. پس قطعا در چنین شرایطی عقلانی نیست که شما بتوانید بازدهی خوبی از هشتگ ها در زمان پرایوت بودن پیج اینستاگرامیتان بدست آوردید.
هشتگ های اینستاگرام به چند دسته کلی تقسیم میشوند؟
در مجموع هشتگ های اینستاگرام به ۳ دسته کلی تقسیم می شوند.
- هشتگ توضیحات
- هشتگ برند
- هشتگ کمپین
۱. هشتگ توضیحات
این دسته از هشتگ ها برای بیان انگیزه و انتقال حس نوشته در هنگام انتشار پست استفاده می شوند. به عنوان مثالی اگر بخواهیم بیان کنیم مثلا وقتی در یک کافه رستوران نشسته اید و پستی را که شامل یک عکس دوستانه است را با هشتگ خاطرات (#خاطرات یا #دوستانه) قرار می دهید به این معنی است که در حال یادکردن خاطرات گذشته هستید. در مقابل اگر از هشتگ سر بزنید (#سر_بزنید) یا امتحان کنید (#امتحان_کنید) استفاده کنید به این معناست که از دیگران می خواهید به این کافه رستوران سر بزنند و این کافه را به آن ها پیشنهاد می کنید.
۲. هشتگ برند
این نوع از هشتگ برای برندینگ ها استفاده می شود. پیج های مختلف اینستاگرامی یک هشتگ که حاوی نام برندشان است را انتخاب کرده و در تمام پست ها قرار خواهند داد. برند های هشتگ تاثیر زیادی در شناخته شدن خواهد داشت. مخاطبان آن برند هم می توانند پست های خود که در رابطه با محصولات آن پیج است را با چنین هشتگ هایی منتشر کنند. مثلا به عنوان مثال اگر پیجی نام خود را مثلا سئو تاپ Seotop بگذارد به راحتی می تواند از هشتگ سئو در مطالب و محتواهای خود استفاده کند که نام برند خود را در هشتگ خواهد داشت.
۳. هشتگ کمپین
هشتگ های کمپینی نوع سوم هشتگ ها هستند که برای این هشتگ ها زمان خاصی تعیین می شود. برای مثال رویدادهایی مانند مسابقه و جشنواره که بعد از مدتی به پایان می رسند می توانند هشتگ هایی مثل #مسابقه یا #بازی_آنلاین و … را برای خود استفاده کند. در واقع مناسب های خاص مثل عید نوروز، جشن های مختلف به مناسب ولادت ها، یلدا و … جز این زمان های خاص هستند که برای هر کدام می توان هشتگ های خوبی که بسیار ترند هم هستند استفاده کرد.
چطور هشتگ گذاری کنیم؟
در ادامه این پست از سایت روپیک درباره آموزش ساخت هشتگ صحبت می کنیم.
یکی از مواردی که باید به هنگام هشتگ گذاری آن را درست انجام دهید این است که بدانید اصلا یک هشتگ چطور ساخته می شود!
اگر شما نحوه استفاده درست از هشتگ ها را ندانید و بدرستی از آن ها استفاده نکنید ضرر بزرگی می کنید و نمی توانید موفقیت زیادی برای پیجتان رقم بزنید. چراکه استفاده از هشتگ نادرست باعث می شود که هشتگتان غیر فعال شود همین امر باعث خواهد شد ورودی از سمت هشتگ ها وارد پیج شما نشود.
برای ساخت هشتگ، باید از علامت # در کنار واژه مورد نظر استفاده کنیم. مثلا #پریمیر یک هشتگ است که پس از قرار دادن # در کنار آن، واژه سئو به یک هشتگ تبدیل شده و رنگ آن نیز به رنگ آبی درخواهد آمد که نشان می دهد شما به درستی کار خود را انجام داده اید. البته این برای زمانی است که کلمه هشتگ شما تک کلمه ای باشد. برای استفاده از کلمات دو یا چند کلمه ای باید از آندرلاین underline (_) استفاده کنید که در پایین بیشتر درباره آن توضیح می دهیم.
حال اگر بر روی این واژه بزنید (کلیک کنید)، به دسته بندی واژه پریمیر راه پیدا خواهید کرد. اما برای استفاده صحیح تر از هشتگ ها به نکات زیر که بسیار مهم هستند دقت کنید.
- در هشتگ ها چیزی به نام فاصله (space) وجود نخواهد داشت و برای جدا کردن آن ها باید از آندرلاین underline (_) استفاده کرد. مثلا کلمه آموزش پریمیر وقتی داخل هشتگ قرار می گیرد، به #آموزش_پریمیر تبدیل خواهد شد.
- بسیاری از کلمات هستند که شاید برای ما تفاوت معنایی نداشته باشند و در واقع نیز همین است. اما با توجه به این که داخل هشتگ نحوه نوشتن متفاوت دارد، می توان گفت هر کدام از این کلمات برای اینستا یک هشتگ مجزاء و جداگانه به حساب می آید.
- هشتگ های ممنوعه زیادی در اینستا وجود دارد که با استفاده از آن، امکان اسپم شدن وجود خواهد داشت و باید آن ها را از قبل شناسایی کنیم و از آن ها به هیچ وجه استفاده نکنیم.
- هشتگ ها هم در پست ها و هم در استوری ها می توانند قرار بگیرند و برای این محدودیتی وجود ندارد.
حال که ساخت هشتگ را یاد گرفتید و فهمیدید که چگونه می توان از این ابزار فوق العاده استفاده کرد، می خواهیم به ترفندهایی اشاره کنیم که کمتر کسی به آن ها پرداخته است و بازدهی پست های شما را در اینستاگرام افزایش دهیم.
با چه ایده هایی برای محتواهای پیج هشتگ گذاری کنیم؟
حال به این می رسیم که چطور بتوانیم برای محتوایی که می خواهیم برای پست ها و استوری ها منتشر کنیم هشتگ گذاری کنیم!
یعنی چه ایده هایی به ذهن شما به عنوان یک ادمین یا مدیر تولید کننده محتوا می رسد که بتوانید از هشتگ هایی استفاده کنید که میزان بازدهی محتوای شما را افزایش دهد؟
قبل از استفاده از هشتگ ها درباره مخاطبان خود تحقیق کنید.
اول از همه درباره مخاطبانی که دارید تحقیق کنید و ببینید مخاطبتان چه چیزی می خواهد و شما چه نیازی را از او می توانید برطرف کنید! اگر شما این کار را بدرستی انجام دهید در پایه ریزی این استراتژی قوی موفق بوده اید.
شما باید هشتگی را برای محتوایتان آماده انتشار کنید که بدردتان بخورد. یعنی اگر قرار باشد هشتگی قرار دهید که نامرتبط با حوزه کاری و محتوای شما باشد اصلا برایتان چه سودی خواهد داشت؟
بیایید یک مثالی بزنیم. اگر شما در حوزه تولید محتوا برای پیج های اینستاگرام فعالیت می کنید و برای خود یک پیج دارید. مثلا یک ادمین دورکار هستید یا یک طراح گرافیکی برای طراحی و ادیت پست ها و یا اصلا یک ادیتور برای پست های ویدئویی هستید باید از هشتگ هایی استفاده کنید که بدرد کارتان بخورد و با مفاهیم کاری شما سازگار باشد. یعنی اگر می خواهید نمونه کاری در پیج خود قرار دهید که یک ویدئو خام را از مشتری دریافت کردید و پس از ادیت به یک ویدئو با افکت های خاص، تغییرات رنگ و دارای زیرنویس تبدیل کردید باید از این هشتگ ها استفاده کنید که با کارتان مرتبط باشد. به هشتگ های زیر دقت کنید.
#ادیت_ویدئو، #ادیت_پریمیر، #محتوا_اینستاگرام و یا هشتگ هایی از این دست که نشان دهنده دیزاین کاریتان و هنری باشد که انجام داده اید.
در واقع مخاطبان شما به دنبال این هشتگ ها می گردند تا پست های افرادی مثل شما را پیدا کنند. استفاده از هشتگ هایی که ربطی به کار ما ندارد مسیر رسیدن شما به آرزوهایتان را دورتر می کند.
دریابید که مخاطبان شما به چه چیزهایی اهمیت می دهند و به چه چیزهایی علاقه دارند، سپس از آن اطلاعات برای افزودن هشتگ استراتژیک برای افزایش دید استفاده کنید.
نگاهی به هشتگ های دیگران بیاندازید.
پیش از هر کاری لازم است که مهم ترین هشتگ های موجود در رابطه با پست خود را پیدا کنید. شاید شما روی ایده هایی که خودتان در ذهنتان است تمرکز دارید ولی قطعا هشتگ های دیگری هم وجود دارد که ما از آن ها اطلاعی نداریم. به پیج های رقبای خود سری بزنید تا ببینید در پست های مشابه از چه هشتگ هایی استفاده می کنند.
تعداد استفاده از این هشتگ ها را در پست ها بررسی کنید و ببینید توسط رقبا در کدام قسمت ها استفاده شده است. اگر از هشتگ هایی استفاده کنید که اکانت های قوی اینستاگرام از آن ها استفاده کرده اند، قطعا بازدهی بهتری مشاهده خواهید کرد.
از ترکیب هشتگ های محبوب و کوچکتر استفاده کنید.
زمانیکه شما قصد دارید برای یک محتوای خود از هشتگ استفاده کنید، خود اینستاگرام برای دستیابی راحت تر شما به هشتگ ها، یکسری هشتگ های محبوب و خاص که بیشتر استفاده می شوند را توصیه می کند. شما برای اینکه شانس بیشتری برای دیده شدن محتواهایتان داشته باشید سعی کنید از این مدل هشتگ ها یعنی هشتگ های کم استفاده تر و کم کاربردتر استفاده کنید که همه از آن ها استفاده نمی کنند. دلیلش هم همینطور گفتیم این است که همه از هشتگ های محبوب به مراتب بیشتر استفاده می کنند و باعث میشود که پست های شما زیر پست های جدیدی باشد که منتشر می شوند چون در هر دقیقه ممکن است چندین پست با چنین هشتگ هایی در زمینه کاریتان منتشر شود و باعث ناپیدا شدن پست های شما شوند. بنابراین، مطمئن شوید که همه پست های اینستاگرام شما ترکیبی از هشتگ ها باشند که دسترسی شما را افزایش می دهد و در عین حال مشتریان ایدهآل شما را نیز هدف قرار می دهد.
برای مثال اگر در زمینه گیاهان آپارتمانی کار می کنید سعی کنید از هشتگ هایی که زیاد استفاده می شوند بهره نبرید. برای مثال به جای استفاده از هشتگ #گیاه_آپارتمانی از هشتگ #گیاهان_خانگی یا #گیاه_آپارتمانی_زیبا یا #گیاه_آپارتمانی_سبز استفاده کنید که لااقل همه پیج های فروش گل های آپارتمانی از آن ها استفاده نمی کنند.
از تعداد هشتگ های مناسب استفاده کنید.
وسوسه انگیز است که از هشتگ های بیشتری استفاده کنید چراکه فکر می کنید استفاده بیشتر از هشتگ ها روند موفقیت شما را سریعتر می کند ولی واقعا چنین نیست. یعنی استفاده بیشتر از هشتگ ها شما را به کاربران بیشتری نمایش نمی دهد یا شانس شما را برای رفتن به اکسپلور بیشتر نمی کند. اینستاگرام اخیراً توصیه های خود را در مورد استفاده از تعداد هشتگ در هر پست تغییر داده است. اما پیشنهاد اینستاگرام درباره این قضیه چیست؟
اینستاگرام پیشنهاد می کند به جای استفاده بیش از اندازه مثلا کسانی هستن که حتی ۳۰ یا بلکه بیشتر هشتگ استفاده می کنند، از تعداد ۳ الی ۵ هشتگ بسیار مرتبط که با موضوع شما همخوانی دارند استفاده کنید.
نتایج هشتگ خود را تجزیه و تحلیل کنید و استراتژی خود را اصلاح کنید
آخرین موردی که باید به آن اشاره کنیم ایجاد یک استراتژی موثر هشتگ اینستاگرام در مورد آزمون و خطا است!
کلید یک رویکرد موفق، آزمایش، اندازه گیری و اصلاح است. مدام تکرار نکنید شما می توانید این کار را با مشاهده اینکه کدام هشتگ ها با استفاده از تجزیه و تحلیل اینستاگرام در پست های فردی بیشترین دسترسی را ایجاد کرده اند، انجام دهید! ببینید کدام هشتگ عملکرد بهتری داشته تا بتوانید انتخاب کنید که از کدام هشتگ ها دوباره استفاده کنید
می توانید عملکرد هشتگ خود را با مشاهده میزان تعامل دریافتی، ردیابی نرخ تعامل و سپس تنظیم برنامه خود اندازه گیری کنید.
شما در نهایت یک تکنیک برنده ایجاد خواهید کرد که در آن هشتگ هایی را منتشر می کنید که بیشترین تعامل را برای پروفایل برند شما دارند.
در ادامه دو نمونه از هشتگ گذاری پیج های فروشگاه لباس را برایتان آماده کرده ایم.
نمونه هشتگ گذاری برای یک پیج لباس بچه
نمونه هشتگ گذاری برای یک پیج فروشگاهی کیف زنانه
معرفی چند ابزار برای پیدا کردن بهترین هشتگ در اینستاگرام
در مورد ترفندهای هشتگ گذاری در اینستاگرام خیلی صحبت کردیم ولی شاید هنوز برای خیلی ها سوال باشد که آیا میشود هشتگ ها را تحلیل کرد؟ آیا ابزاری وجود دارد که بتوان بهترین هشتگ ممکن را برای یک پست یا استوری پیدا کرد؟
در پاسخ باید بگوییم بله وجود دارد. ابزارهای زیادی وجود دارند که نه تنها عملکرد هشتگ ها را می شود بررسی کرد بلکه می توانید نگاهی هم به رقبای خودتان داشته باشید.
برای مثال hashtagmark.com یکی از سایت های معروف در زمینه هشتگ اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی است که در بازه های زمانی کوتاه بروزرسانی شده و برترین هشتگ های برندتان را نمایش خواهد داد.
نتیجه گیری تیم تحریریه روپیک:
شما به عنوان کسی که وارد فضای آنلاین اینستاگرام شده اید و کسب و کار خودتان را به این فضا منتقل کرده اید باید تمامی راه ها برای رسیدن به فالوور و جذب مشتری را امتحان کنید. یکی از این راه ها استفاده از هشتگ ها برای رسیدن به کاربران بیشتر است. خیلی ها فکر می کنند که هشهشتگ ها یک ابزار تزئینی هستند و کارایی زیادی ندارند ولی اینطور نیست. باید به دنبال هشتگ نویسی و اصول هشتگ گذاری برای پست ها و استوری ها باشید تا میزان بازدید پست ها و استوری هایتان را افزایش دهید. اگر اصول هشتگ نویسی در اینستاگرام را به خوبی رعایت کنید، به مروز زمان شاهد بازدهی بیشتر پیج خود خواهید بود. داشتن درک عمیق از محتوا و زندگی کردن با این مفاهیم به مرور زمان کار با هشتگ ها را آسان خواهد کرد. در استفاده از هشتگ ها زیاده روی نکنید و عواملی را که برایتان عنوان کردیم تا بتوانید هشتگ های تاثیرگذار و جذاب درست کنید را رعایت کنید تا بتوانید احتمال بیشتر دیده شدنتان را افزایش دهید. برای دیدن مطالب در حوزه اینستاگرام به وبلاگ روپیک سر بزنید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.