راهنمای جامع استراتژی اینستاگرام
آیا می دانید دلیل شکست خیلی از پیج ها در اینستاگرام چیست؟ اصلا چرا خیلی ها نمی توانند رشد خوبی داشته باشند و زود از گردونه رقابت حذف می شوند؟ خیلی ها در ابتدای راه یا حتی با گذشت زمان و صرف هزینه های زیاد برای تولید محتوا از فعالیت در اینستاگرام خسته می شوند چراکه نمی توانند رشد خوبی را نصیب پیجشان کنند و تصمیم به خروج می گیرند با اینکه ممکن است تا رسیدن به موفقیت کمی فاصله داشته باشند!
برای اینکه از مسیرتان خسته نشوید و بدانید که برای رسیدن به آنچه آرزویتان است چه کارهایی باید انجام دهید داشتن یک استراتژی مناسب و هدفمند برای پیجتان چراغی است در دل تاریکی های روبروی شما.
اما چطور یک استراتژی خوب و مطمئن برای پیج اینستاگرام خود بچینیم؟
با ما در ادامه این پست آموزشی از روپیک همراه باشید تا جواب این سوال را برایتان بگوییم.
امروز جنگ اینستاگرام است!
افراد و کسب و کارهای مختلف در این اپلیکیشن اجتماعی که به یک بازار بزرگ برای کاربران تبدیل شده سعی می کنند با راه و روش های مختلف با هم می جنگند تا فالوورهای خود را افزایش دهند و بتوانند میزان فروششان را بالاتر ببرند.
برای اینکه شما بتوانید میزان رشدتان را در این بازار افزایش دهید باید در وهله اول، پرسونای مشتری خود را بشناسید. باید بدانید که مخاطب شما به چه چیزی احتیاج دارد و نیازش به شما و محصولتان چیست!
اینستاگرام مثل یک ویترین مغازه ای است که می توانید با استفاده از آن محصولات و خدماتی که دارید را به نمایش درآورید و کسب درآمد داشته باشید. هر چه از محاسن اینستاگرام بگوییم کم گفته ایم. اینستاگرام مثل یک کانال تلویزیونی است که می تواند صدای محصول و خدمات شما را به رایگان در بین مردم منتشر کند و به گوش مخاطبان برساند. پس نمی توان نقش و جایگاه اینستاگرام را نادیده گرفت.
با این تفاسیر تا اینجا فهمیدیم که اینستاگرام برای تمامی کارها می تواند مفید باشد جزء تعداد محدودی از کسب و کارها که حاضرند با همان ریتم قبلی در بازار حرکت کنند و فروششان را انجام دهند.
با این وجود باید خیلی در کارهایتان دقت کنید و بدون فکر پیش نروید. باید باهوش عمل کنید و همانطور که گفتیم پرسونای مشتری خود را بشناسید. شرط موفقیت شناخت اصول تولید محتوا در اینستاگرام برای مخاطبانی است که به این محتوا احتیاج دارند.
اما برسیم به این موضوع که چرا باید برای پیج اینستاگرام خود استراتژی بچینید؟
در اینجا می خواهیم چرایی و دلیل داشتن یک پیج اینستاگرام را در این مقاله از وبلاگ روپیک برایتان بگوییم که چرا باید فعالیت کنید!
در ادامه سوالاتی را مطرح می کنیم که چرا باید یک پیج اینستاگرام داشته باشید. شما هم این سوال ها را از خود بپرسید تا متوجه شوید که برای کسب و کارتان احتیاج به ایجاد یک پیج بیزینسی خواهید داشت یا خیر؟
اول از همه ببینیم چرا باید در اینستاگرام یک صفحه بیزینسی داشته باشیم؟
اول از همه به نوع کسب و کار خود نگاه کنید. ببینید که آیا هم صنف های شما وارد اینستاگرام شده اند؟ ببینید که آن ها چقدر در اینستاگرام فعالیت می کنند و برای محصولاتشان محتوا تولید می کنند؟
آیا شما کسب و کاری دارید که بتوانید محصولتان را از طریق آنلاین بفروشید و برای مشتری در شهرهای دیگر ارسال کنید؟ این را در یک قالب یک مثال برای شما توضیح خواهیم داد.
فرض کنید که شما یک فروشگاه لوازم دکوری و چوبی در یک پاساژی هستید و قصد دارید که محصولات خود را در فضای آنلاین اینستاگرام به افراد دیگر بفروشید. خب قطعا این شغلی که شما دارید به راحتی می توانید محصولتان را برای مشتری خود در هر شهری که باشد ارسال کنید ولی خب قطعا با توجه به شکننده بودن وسایلی که برای فروش دارید در بسته بندی باید مراقبت بیشتری کنید تا به هنگام ارسال کالا به شهرهای دور مشکلی از بابت شکست و خرابی پیش نیاید. قطعا این مدل کسب و کار شما نسبت به کسی که یک فروشگاه لباس ورزشی دارد و یا فروشگاه موبایل متفاوت تر است و همه این کسب و کارها می توانند در فضای اینستاگرام اقدام به فروش محصولات خود کنند همانند آنکه در شهر در حال فروش به همشهریان خود هستند ولی حالا به افراد دیگری در شهرهای گوناگون فروخته می شود. تا اینجای کار مشکلی نبود و تقریبا تمامی فروشگاه هایی که محصولات فیزیکی دارند می توانند در اینستاگرام یک پیج فروشگاهی داشته باشند.
در مقابل البته یکسری کسب و کارها است که خب نمی توانند محصولاتشان را به شهرهای دیگر ارسال کنند. مثلا شما فرض کنید که یک مغازه لبنیاتی بزرگ دارید در چنین شرایطی قطعا نمی توانید محصولاتی مثل شیر، ماست و دوغ خود را ارسال کنید ولی دلیل بر این نخواهد شد که برای کسب و کاری مثل این مدل پیج اینستاگرامی نزنید. شما باید در چنین مواقعی مدل بازاریابی خود را تغییر دهید و فوکوس خود را در جذب مخاطب های همشهری کنید. این دسته از مدل کسب و کار دقیقا مثل کارهای خدماتی مثل میکاپ آرتیست های خانم، کلینیک های زیبایی و پزشکی و خدمات مشابه می باشد که درست است نمی توانند به شهرهای دیگر خدمات بدهند ولی باید برای جذب همشهریان خود از طریق پیج اینستاگرام تلاش کنند.
کسانی هم که آموزش دهنده هستند می توانند به راحتی آموزش های خود را در قالب فایل های دیجیتالی در سطح وب به فروش برسانند. پس از این طریق شما می توانید بفهمید که آیا مدل کسب و کارتان مناسب اینستاگرام است یا نه!
برای دیدن مقاله کسب و کار مناسب برای اینستاگرام این مقاله را حتما بخوانید.
در چنین شرایطی شما باید حتما یک پیج کاری یا همان پیج بیزینسی در اینستاگرام داشته باشید تا بتوانید از این طریق بر میزان فروش محصولات خود بیافزایید.
برای تبدیل شدن به یک برند معتبر باید پیج اینستاگرام داشته باشیم؟
زمانیکه شما کسب و کاری دارید که میزان فروش بالایی در بازار آفلاین و سنتی دارید می توانید از طریق ورود به اینستاگرام که یک پلتفرم آنلاین است محوصلات خود را به تعداد بیشتری از افراد بفروشید و از این طریق میزان سوددهی خود را بالا ببرید. خب شما که فروش حضوری خود را دارید، با باز کردن یک پیج اینستاگرام و تولید محتوا مناسب می توانید از طریق آنلاین هم فروش داشته باشید که البته برای این کار باید از افراد متخصص کمک بگیرید و کانال بازاریابی قوی ای ایجاد کنید. در این صورت می توانید بر اعتبار برندتان در بازار آنلاین هم بیافزایید و همانند فروشگاه حضوری خود مشتری جذب کنید.
وقتی رقبایتان وارد فضای اینستاگرام شده اند ما هم باید وارد این فضا شویم؟
وقتی شما می بینید که رقبای شما وارد این عرصه شده اند و برای خودشان پیج کاری درست کرده اند و اقدام به تولید محتوا می کنند پس موقع آن رسیده که شما هم مثل آن ها وارد این گود شوید و برای فروشگاه خود یک پیج بیزینسی بسازید.
نکته: در این مطلب آموزشی از روپیک ما مکرراً بیان می کنیم که یک پیج بیزینسی داشته باشید. دلیل آن هم این است که شما با داشتن یک حساب بیزینسی می توانید به اینستاگرام بفهمانید که صاحب یک کسب و کار هستید و از امتیازاتی که اینستاگرام به یک پیج بیزینسی می دهد در جهت ارتقاء کسب و کار خود بهره ببرید. در صورتیکه پیج شخصی یا پرایوت ایجاد کنید این ویژگی ها را نخواهید داشت.
پس تا اینجا ۳ دلیل مهم آوردیم که چرا باید کسب و کار شما که قابلیت حضور در اینستاگرام را دارد وارد این فضا شود.
حالا برسیم به این موضوع که چطور یک نقشه راه خوب تهیه کنیم!
در اینستاگرام ما باید برنامه ریزی و مدیریت منابع را به درستی یاد بگیریم، مشخص کنیم که چرا از اینستاگرام برای پیشرفت کسب و کارمان استفاده می کنیم، نحوه ارائه محتوا و ایده ها را مشخص کنیم و بدانیم چطور باید مخاطب را جذب خود کنیم تا کسب و کارمان، در این فضا پیشرفت کند!
در واقع ما همانطور که در بالا گفتیم به این دلیل از اینستاگرام استفاده می کنیم تا بتوانیم روند کاریمان را بهبود ببخشیم. اما این ها فقط دلیلی هستند برای داشتن یک پیج اینستاگرام. ولی خب چطور پیجی داشته باشیم که موفق باشد؟ چه کنیم که بتوانیم خوب پیش برویم؟ در چه مسیری گام برداریم که برایمان مفید باشد و در عین حال اصولی؟
داشتن استراتژی در اینستاگرام به شما کمک خواهد کرد که بتوانید تمامی کارهایی را که در بالا گفتیم به صورت درست، اصولی و حساب شده و در زمان خود پیاده سازی کنید تا در مسیر بهتر کردن پیج اینستاگرام خود قدم بردارید.
در واقع استراتژی اینستاگرام یعنی برنامه ریزی، اجراء و ارزیابی تمام فعالیت ها در اینستاگرام.
حالا برای چیدن استراتژی اینستاگرام چکار کنم؟
خب می خواهیم شروع کنیم. یک قلم و کاغذ بردارید و نکات مهم را روی کاغذ یادداشت کنید. بعد از حدود ۱۰ سال که در زمینه های مختلف مشغول فعالیت هستم به این نتیجه رسیدم که بهترین فرم ماندگاری سحبت و نکات مهم این است که روز کاغذ ثبت شوند تا اینکه بخواهید آن ها را به صورت های مختلف در ذهن خود ثبت کنید. البته می توانید مطالب مهم را به صورت فایل دیجیتال و یا پرینت هم دربیاوردی، آن دیگر به شما بستگی دارد که چگونه روند شکل گیری استراتژی اینستاگرام را در ذهنتان ثبت کنید.
با ما همراه باشید تا از رازهای شگفت انگیز درباره استراتژی اینستاگرام به شما بگوییم.
۱. مخاطبان خود را بشناسید
اول از همه ببینید مخاطبان شما چه کسانی هستند. اولین درس از آموزش درآمد از اینستاگرام این است که مشخص کنید که چه کسانی جامعه هدف شما را تشکیل می دهند. در واقع ما از جذب فالوور صحبت نمی کنیم و منظور ما از این قضیه این است که شما مخاطبی را جذب کنید که مرتبط با محتوای پیج شما باشد. یعنی شما قبل از اینکه محتوایی برای پیج خود تولید کنید باید بدانید که این محتوا به درد چه کسی می خورد!
شما با پرسیدن یکسری سوال می توانید مخاطبان هدف خود را بشناسید. این سوال ها به شرح زیر است:
- چه کسانی از محصولات و خدمات شما استفاده می کنند؟
- چه کسانی در آینده می توانند جامعه هدف شما قرار بگیرند؟
- مخاطبان شما در چه رده سنی قرار دارند و جنسیت آنها بیشتر کدام است؟
- به چه چیزهایی علاقه دارند؟
- اطلاعات مورد نیاز آنها کدام است؟
- از چه محتوایی بیشتر خوششان میآید؟
برای تمامی مراحلی که برایتان مشخص می کنیم وقت بگذارید. وقتی سوال های بالا را در ذهن خود پاسخ دادید می توانید مشتریان هدف خود را بهتر بشناسید و نشان دهید که برای علایق و برطرف کردن نیازهای آنانبی تفاوت نیستید.
۲. هدفتان را مشخص کنید
قبل از شروع کار مشخص کنید که به چه دلیل وارد فضای اینستاگرام شده اید؟ قطعا در پاسخ به ما می گویید خب مشخص است، کسب درآمد از اینستاگرام اولویت حضورتان در این فضای آنلاین است. خب درست است دقیقا سوال من هم درباره همین موضوع است که چطور می خواهید از طریق اینستاگرام کسب درآمد کنید؟ یعنی برای اینکه بتوانید درآمدی از اینستاگرام داشته باشید جه می خواهید بکنید؟ محصول می فروشید؟ خدمات انجام می دهید و یا کار دیگری دارید؟
این موضوع را با یک مثال برایتان بازتر کنیم.
حتما دیده اید خیلی از افراد در اینستاگرام مشغول آموزش و یا ساخت پست اینستاگرام با فتوشاپ و یا نرم افزارهای دیگری هستند. این افراد که به آن ها گرافیست یا ادمین های تولید محتوا گفته می شود سعی می کنند با مهارتی که دارند برای خود کسب درآمد داشته باشند. حالا این کسب درآمد می تواند از راه آموزش این مهارت تخصصی به کسانی که می خواهند آین آموزش را فرا بگیرند باشد یا با ارائه خدمات طراحی پست و استوری و سفارش گیری از پیج های اینستاگرامی. پس ۲ راه درآمدزایی در چنین مهارتی وجود دارد و شما به عنوان فردی که این تخصص را دارید باید برای خودتان در اول راه مشخص کنید که از کدام روش می خواهید کسب درآمد کنید
۳. استراتژی محتوایی بچینید
به نظر مجموعه روپیک این مرحله یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که شما را در اینستاگرام می تواند به عرش ببرد یا از آن سمت به فرش. یعنی محتواسازی و اینکه بدانید چه زمانی محتوا بسازید و یا نسازید باعث می شود که شما در اینستاگرام راحت تر مسیر رو به رشد را طی کنید.
حالا وقت آن رسیده که راه های کسب درآمد از اینستاگرام را یاد بگیرید و برای محتوای پیج خود یک برنامه اساسی بچینید.
محتوای شما اولین، مهم ترین و تاثیرگذارترین ابزار شما برای کسب درآمد از اینستاگرام است. پس باید برای آن یک استراتژی درست و حسابی و اصولی داشته باشید. شاید باورتان نشود ولی همان اندازه که تدوین استراتژی برای وبسایت ها مهم است و اهمیت دارد به همان اندازه هم تدوین استراتژی برای اینستاگرام می تواند نقش تعیین کننده ای برای موفقیت در این پلتفرم داشته باشد.
در اینستاگرام خیلی ها دنبال بدست آوردن فالوور هستند و سعی می کنند از راه های مختلف مثل تبلیغات، برگذاری کمپین ها و مسابقات مختلف و خیلی راه های دیگر فالوور پیج خود را افزایش دهند و برای آن هم هزینه های زیادی می کنند ولی به کیفیت محتواییشان توجه چندانی نمی کنند. خب شاید نخست این کارها باعث شود که شما بتوانید فالووری هم بدست بیاورید ولی تجربه ثابت کرده که مخاطبان بعد از اینکه ببینند محتوای باکیفیتی در پیج وجود ندارد آن را ترک می کنند و پیج را آنفالو می کنند. نتیجه این کار ریزش ناگهانی خواهد بود که در نهایت به نفع پیج شما نخواهد بود.
اما اگر پیجی تولید محتوای خوب و باکیفیت را در دستور کار خود قرار دهد بدون هزینه و به صورت کاملا ارگانیک می تواند امید جذب فالوور را داشته باشد.
شرط تولید محتوای خوب هم هدفمند بودن و تخصصی بودن آن است.
قطعا کسی دوست ندارد پیجی را فالو داشته باشد که هر روز در رابطه با مطالب گوناگون صحبت کند و از موضوعات مختلف پست و استوری بذارد. قطعا شما پیج هایی که آگاهانه در رابطه با یک موضوعی صحبت می کنند را بیشتر می پسندید. پس برای اینکه محتوایتان باکیفیت تر باشد هدفمند تولید محتوا کنید.
برای مثال اگر حوزه کاریتان در رابطه با سلامت و تندرستی است سعی کنید از فواید مواد غذایی، میزان کالری غذاها، ورزش های مناسب برای سوخت و ساز چربی های بدن و موضوعاتی از این قبیل صحبت کنید تا اینکه استوری بگذارید هوا چطور است یا چه منظره ای از روی تراس داریم!
شرط دوم تخصصی بودن محتوا است. مردم افراد متخصص را دوست دارند. چون به آن ها بنابر مهارتی که در امور مربطه پیدا کرده اند اعتماد کامل دارند و داشتن تخصص، شما و پیجتان را موفق نشان خواهد داد.
۴. پست هایتان را تحلیل کنید
یکی ار رموز موفقیت این است که شما بعد از انجام کارهایتان آن ها را تحلیل و بررسی کنید. خیلی از تیم های قدرتمند ورزشی از طریق همین راه توانستند موفقیت های زیادی را در برهه های مختلف تاریخی برای خود رقم بزنند. اکثر کسب و کارها عجول هستند و فقط می خواهند فقط کارها انجام شود و تمام. خیلی به نوع و کیفیت اجرا شدن کارها توجهی نمی کنند. اینکه فقط محتوای عالی برای پست خود بسازید به نظر تیم روپیک اصلا کافی نیست. باید مدام پست های پیجتان را تحلیل و بررسی کنید. باید ببینید کدام پست ها بیشتر مورد پسند کاربران قرار گرفته اند و دلیل این مورد پسند شدن در چیست!
نتیجه گیری از روپیک:
اگر بتوانید اصولی که در بالا گفتیم را رعایت کنید مطمئن باشید که هر روز میزان تغییرات را در اینستاگرام خواهید دید و می توانید روند رو به رشدی را طی کنید.
برای داشتن یک پیج خوب و باکیفیت در اینستاگرام باید حتما یک استراتژی داشته باشید که چه محتوایی تولید کنید و از چه طریقی بتوانید کسب درآمد داشته باشید. سعی کنید از پیج های رقبا و پیج هایی که موفق هستند در اینستاگرام ایده بگیرید. این ایده می تواند از نحوه جمع آوری محتوا تا کاور هایلایت ها و همچنین تم اینستاگرام برای دیزاین پیج باشد.
برای دیدن سایر مطالب تولید محتوا اینستاگرام می توانید به بخش بلاگ روپیک مراجعه کنید و از مقالات ما دیدن فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید