ایده تولید محتوا در اینستاگرام برای پست و استوری
منظور ما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
با تیتر بالا کم و بیش آشنا هستید و در اینستاگرام زیاد شنیده اید. اگر این سوال را از اطرافیان و کسانی که در اینستاگرام در حال فعالیت هستند بپرسید به شما این پاسخ را می دهندکه مرتب پست بگذارید و فعالیت کنید. اما این تمام ماجرا نیست!
برای اینکه شما در اینستاگرام تولید محتوا کنید باید فعالیت مستمر و مفیدی داشته باشید که با نظم و ترتیب همراه باشد. حالا چرا نظم و ترتیب؟
یکی از عامل های موفقیت شما در اینستاگرام تولید محتوا به صورت مستمر و مرتب است، یعنی مخاطب به این پی ببرد و ببیند که شما برای کارتان ارزش قائل هستید و به مخاطبانتان بها می دهید تا چیز جدیدی یاد بگیرند و پیشرفت کنند. همین امر باعث میشود که کاربران به پیج شما عادت کنند و مدام پیگیر شما و پست ها و استوری هایتان باشند.
پس نتیجه می گیریم که تولید محتوا به معنای گذاشتن پست و استوری های بی محتوا و بی هدف نیست. صرفا تولید محتوا کردن مهم نیست درست تولید محتوا کردن و هدفمند این کار را انجام دادن به پیشرفت شما کمک می کند.
در ادامه سعی می کنیم بفهمیم:
تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
چطور باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را یاد بگیریم و در نهایت راه کسب درآمد از آن را به شما نشان دهیم.
این مقاله همواره آپدیت خواهد شد و در اختیارتان قرار می گیرد.
تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
به هر نوع محتوایی از عکس، نوشته و ویدئو در قالب پست، استوری و ریلز که با دیگران به اشتراک بگذاریم محتواهای اینستاگرامی گفته می شود. حالا ممکن است بعضی از محتوا ترکیبی از چند حالت مثلا عکس و ویدئو باشند.
هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
افراد بسیاری هستند در اینستاگرام که هدف خاصی را از محتوا تولید کردن ندارند، اما بسیاری دیگر نیز با هدفی خاص به کار تولید محتوا در اینستاگرام مشغول هستند.
یک کسب و کار معمولا برای بالا بردن میزان آگاهی برندش و معرفی بیشتر خودش به دیگران به کار تولید محتوا در اینستاگرام دست میزند و با بازاریابی محتوایی سعی دارد محصول خود را به افراد بیشتری بفروش برساند.
باید بدانید و مهم است که بدانید به چه دلیلی در اینستاگرام محتوا تولید میکنید.
دلایلی که باعث می شود در اینستاگرام تولید محتوا کنیم چیست؟
با وجود حضور اکثر ایرانیان در این شبکه اجتماعی دیوانگی است که در آن حضور نداشته باشید و کسب و کار خود را تبلیغ نکنید چرا که پتانسیل زیادی برای دیده شدن دارید!
در کنار تولید محتوایی که می کنید می توانید با مشتریان و مخاطبان تعامل برقرار کنید تا به بهترین حالت ممکن و با هزینه های معقول کسب و کار خود را تبلیغ نمایید و همراه جلوی چشم مخاطبانتان باشید.
چگونه در پلتفرم اینستاگرام، تولید محتوا کنید؟
شما با استفاده از محتواهای عکس، فیلو یا ویدئو و متن می توانید محتواهای ترکیبی و مختلف بسازید. در مجموع شما قادر خواهید بود که محتواهایتان را در قالب و فرم های زیر منتشر کنید:
- پُست (عکس یا ویدئو)
- استوری (عکس یا ویدئو)
- REELS (ویدئو بلند)
- Live (ویدئو زنده)
مراحل برنامه ریزی برای تولید محتوا در اینستاگرام
۱- در ابتدای شروع فعالیت هدفتان را مشخص کنید.
اگر هدف از فعالیت در اینستاگرام را از بعضی از کسب و کارها بپرسید، احتمالاً می گویند:
«همه تو اینستاگرام هستن؛ چرا ما نباشیم؟»
این پاسخ شما نباشد. مثل آن ها رفتار نکنید! برای شروع فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام باید اول از همه هدفتان را مشخص کنید که اصلا برای چه قصد دارید در اینستا فعالیت کنید. رشد مخاطب ها، ایجاد یک شبکه از مشتری ها و تعامل بیشتر با مشتریان از جمله اهداف تولید محتوا شما در اینستاگرام هستند. بعضی از کسب و کارها و سازمان های بزرگ هم با هدف افزایش ترافیک و جذب مشتری بیشتر سراغ اینستاگرام می روند.
۲- موضوع محتوای پست و استوری خود را انتخاب کنید.
باید بدانید که درباره چه موضوعی، می خواهید محتوا تولید کنید؟ اگر بلاگر لایف استایل و گردشگر هستید دوست دارید فقط عکس هایی که از محیط پیرامون می گیرید و زندگی شخصی خود می گیرید را منتشر کنید؟ یا یک فروشگاه اینترنتی فروش لوازم خانگی دارید و برای افزایش فروش به اینستاگرام احتیاج دارید؟
هر هدفی که برای شروع فعالیت خود انتخاب کرده اید، بهتر است یک موضوع را مشخص کنید و طبق آن پیش بروید. پیج های اینستاگرامی موفق، علاوه بر انتخاب موضوع واحد، یک پالت رنگی خاص و مرتبط با برند خود هم انتخاب می کنند. به صورت عامیانه پیج های موفق و پر فروش به صورت تخصصی و نیچ (فعالیت روی یک حرفه و کسب و کار) به صورت مستمر فعالیت دارند و به دلیل ارائه محتوای تخصصی و حرفه ای از رقبای خود پیشی می گیرند.
۳- مخاطبتان را بشناسید.
برای چه کسانی محتوا تولید می کنید؟ قطعا برای خودتان این کار را نمی کنید چون معنایی ندارد!
هدف شما از این کار، تولید محتوا برای مخاطب ها و مشتری های کسب و کارتان است. نیاز و خواسته مخاطبِ هدف، سنگ زیربنای استراتژی بازاریابی محتوای شما در اینستاگرام است. اگر کاربر های اینستاگرام از پست های شما استفاده نکنند، محتوای شما به درد نمی خورد و به هدفتان هم نخواهید رسید و دست از پا درازتر پس از مدتی اینستاگرام را با سرافکندگی ترک می کنید.
برای شناخت مخاطب ها می توانید از قسمت اینسایت اکانت بیزینسی خود کمک بگیرید. در این بخش، میتوانید به اطلاعات بسیار مهم و زیادی مثل سن، جنسیت، محل زندگی و زمان فعالیت آن ها را در بازه های زمانی که مشخص می کنید پی ببرید.
با اسکرول در صفحه فالوورها هم می توانید به اطلاعات خوبی برسید. چه کسانی بیشتر با پست های شما تعامل برقرار می کنند؟ فالوورهای کنونی پیج از چه گروهی هستند؟ علاقه مندی آن ها بیشتر چیست؟ این سؤال ها به شناخت بهتر مخاطبان کمک می کنند تا بتوانید دفعات بعدی محتوای هدفمند تر و مفید تری را برای آنان بسازید تا بازخورد بهتری بگیرند.
۴- برای تولید محتوا حتما برنامه ریزی کنید.
هیچ کاری بدون برنامه ریزی پیش نمیرود یا لااقل بسیار کند و بد پیش می رود. اگر یک هفته به صورت مداوم و هر روزه پست بگذارید و یک هفته هیچ پستی منتشر نکنید و پیج خود را به حال خودش رها کنید، نمی توانید یک پیج اینستاگرامی موفق داشته در حوزه کسب و کار خود داشته باشید.
این مسئله برای فروشگاه های اینترنتی اهمیت بیشتری دارد. برای افزایش فروش و معرفی خودتان به مشتری ها، باید طبق روند مشخصی محتواهای مفید و به صورت منظم تولید کنید. در تقویم محتوای اینستاگرام، تاریخ های انتشار محتوا، نوع محتوای هر پست، استوری، رییلز و کپشن را حتما حتما مشخص کنید و از هشتگ های مناسب و بدردبخور استفاده کنید.
۵- ابزار های تولید محتوا با موبایل و کامپیوتر را بشناسید.
بیشتر فروشگاه های اینستاگرامی برای عکاسی و ضبط ویدئو، از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، ولی بعد از چند وقت فعالیت در این شبکه اجتماعی، به ابزار های پیشرفته تر احتیاج پیدا می کنید. بک دراپ عکاسی، رینگ لایت و نگهدارنده گوشی از جمله ابزار های سخت افزاری تولید محتوا در اینستاگرام هستند.
علاوه بر این ها، اپلیکیشنهای مختلفی مثل کنوا، اینشات، پیکس آرت و پینترست هم در این مسیر به شما کمک شایانی می کنند. بیشتر این اپلیکیشن ها برای ویرایش تصویر و ویدئو استفاده می شوند. پینترست بک گراندهای خوبی برای استوری ها دارد و با کنوا هم میت وانید تصاویر خارق العاده و پست های اسلایدی جذابی درست کنید. البته اگر با فتوشاپ بتوانید کار کنید بشدت می توانید پست ها و استوری های جذابی با این نرم افزار طراحی کنید که دیزاین جذابی را برای پیجتان رقم می زند.
به سخت ترین مرحله تولید محتوا یعنی ایده رسیدیم! چند ایده مختلف را در بخش بعدی مرور میکنیم. برای شروع، یکی از آنها را انتخاب کنید.
ایده تولید محتوا در اینستاگرام
اغلب اوقات، صاحبان کسب و کار نمی دانند چه مدل محتوایی را برای مخاطبان خود در پیج اینستاگرام که آن ها را دنبال می کنند منتشر کنند و از نداشتن ایده برای تولید محتوا رنج می برند. شاید موضوعی که اکثر افراد تازه کار در اینستاگرام با آن دست و پنجه نرم می کنند و در تولید محتوا برای پست و استوری های خود وسواس به خرج می دهند.
نگران نباشید؛ چراکه این موضوع طبیعی است. برای حل این مشکل، ما برای شما تعدادی ایده آماده کرده ایم که بتوانید با استفاده از آن ها محتوایی مناسب برای مخاطبان پیج خود آماده کنید.
۱. تخصصی که در حرفه خودتان دارید، آموزش دهید
یکی از موثرترین نوع محتوایی که در پلتفرم های اجتماعی مناسب انتشار هستند، محتوای آموزشی است. به دنبال کنندگان خود در شبکه های اجتماعی که در آن عضو هستید نشان دهید که در کسب و کار خودتان متخصص هستید. یعنی طوری تبحر خود را در حرفه و کسب و کار خود به مخاطب نشان هید که آن ها را جذب خود کنید و به آن ها ثابت کنید که حرفی برای گفتن دارید. به آن ها طرز استفاده از محصولات و انتخاب محصول موردعلاقه شان را توضیح دهید. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه لپ تاپ دسته دوم هستید برای مخاطبانتان محتوایی را آماده کنید که بتوانند با استفاده از محتوای منتشر شده لپ تاپ دسته دوم مناسب با کار خود را انتخاب کنند که نسبت به مدل های مشابه از کیفیت بهتر و قدرت بیشتری برخوردار باشد. به نوعی به آن ها یاد دهید که به هنگام خرید کالاهای دسته دوم یا استوک فریب نخورند.
اگر لوازم آرایشی و بهداشتی برای پوست می فروشید، طرز استفاده از انواع کرم های رطوبتی و خشک را آموزش دهید. می خواهید در زمینه بورس و ارز دیجیتال فعالیت کنید؟ آموزش تولید محتوا در اینستاگرام گزینه مناسبی است. تجربه خودتان را با مخاطبان خود در میان بگذارید تا نه تنها آموخته های خود را مرور کنید، بلکه از این طریق مخاطب بیشتری جذب کنید.
۲. پشت صحنه فعالیت هایتان را نشان دهید.
برای همه ما انجام کارهایی که افراد موفق انجام می دهند مهم است. یعنی می خواهیم بدانیم که در طول روز چه کارهایی انجام می دهند تا به موفقیت برسند. حالا افرادی هم که کسب و کارهای موفق و پولسازی در محیط اینستاگرام دارند می توانند به عنوان آدم های موفق هدف صحبت ما باشند.
اگر محصول جدیدی دارید، می توانید از فرآیند تولید آن برای مخاطب پست بگذارید. اگر محصولات سنگ مصنوعی مثل گلدان، جاشمعی و سینی تولید می کنید می توانید از مراحل خریداری کردن مواد اولیه مثل پودر سنگ و قالب ها هم محتوا بسازید. فیلم گرفتن از مراحل آماده سازی محصول و ارسال آن برای مشتری هم یکی از گزینه های مناسب است که علاوه بر تولید محتوای پشت صحنه ای می توانید رضایت مشتری های آینده را هم جذب کنید.
۳. اعضای تیم کاری خود را معرفی کنید.
مشتری ها دوست دارند با برندها و آنلاین شاپ ها ارتباط داشته باشند و نشان دادن چهره انسانی کسب و کارها این ارتباط را ایجاد میکند. اگر جزء برندهای شناخته شده و پرکار هستید، تیم های مختلف را معرفی کنید و نقش آن ها را بگویید. مثلا از تیم محتوایی خود یا بخش پشتیبانی و سفارشات پرده برداری کنید تا فالوورهای پیج با آن ها بیشتر آشنا شوند.
این نوع محتوا برای ایجاد وابستگی مخاطب با برند شما بسیار کارساز و تاثیرگذار خواهد بود، پس سعی کنید لااقل یک هایلایت برای پیج خود در این زمینه مشخص کنید.
۴. مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید.
یکی دیگر از ایده های تولید محتوا یرگذاری مسابقه و قرعه کشی ها بعد از خرید و یا برای مناسبت هاست. این کار می تواند به شیوه های مختلفی و در زمان های زیادی انجام بگیرد که تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب دارد، مخصوصا زمان های مناسبتی مثل ولنتاین، یلدا و … . برای مثال برای شمایی که محتواهای آموزشی در حوزه تکنولوژی قرار می دهید می توانید درباره یکی از پست های آخری که محتوا تولید کرده اید سوالی از مخاطبان بپرسید. سپس برای برنده یک جایزه مشص کنید. برای دادن جایزه هم می توانید از اسپانسرها استفاده کنید که خیلی زیاد هم راغب به انجام چنین کارهایی هستند، هم محصول آن ها را تبلیغ می کنید و هم برای مخاطبانتان جایزه گذاشته اید.
برگزاری مسابقه و قرعه کشی ها به افزایش لایک ها و کامنت ها خیلی کمک می کند. این کار را می توانید برای محصول های جدید هم انجام دهید. مثلاً از فالوورها بخواهید که به شما بگویند چه محصولی را در تصویر می بینند. ایجاد حس رقابت بین فالوورها، اثربخشی و نرخ تعامل پست را بیشتر میکند.
۵. محصول جدید را اطلاع رسانی کنید.
مخاطب ها همواره دنبال اتفاق های هیجانانگیز هستند. از چند ماه یا چند هفته قبل از معرفی محصول جدید، درباره آن محتوا تولید کنید، سناریو سازی کنید و اجازه دهید مردم محصول شما را حدس بزنند. ویژگی های مختلف محصول را بگویید و به مشتری ها بگویید چرا به محصول شما نیاز دارند؟ محصول شما چه مشکلی را حل میکند؟ همین امر باعث کنجکاوی بیشتر مخاطب می شود و باعث می شود شما را دنبال کند.
۶. قصه تعریف کنید.
مخاطب های اینستاگرام دیگر به سادگی جذب کپشن های ساده نمی شوند، پست های تنها یک عکس ساده را نمی پذیرند و استوری های زیاد را دوست ندارند. سعی کنید در کپشن پست هایتان، محصولاتتان را به بهترین نحو ممکن تعریف کنید. در استوری ها سعی کنید حول یک واقعه یا داستان حرکت کنید. برای مخاطبتان داستا نسرایی کنید. مثلا اگر در زمینه فروش پسته فعالیت دارید و یک کشاورز هستید از سختی های روزانه کاری خود بگویید. برایشان جزئیات را قابل لمس کنید به طوری که با شما آن ها را احساس کنند. واژه سناریو سازی و داستان سرایی که با عنوان بلاگری کردن بیشتر نمود پیدا کرده است نقش بسیار زیادی هم در جذب فالوور و هم در میزان فروش محصولات شما دارد، حالا فرق نمی کند این محصول چه باشد!
۷. محتوای استوری ها را خیلی جدی بگیرید.
شاید تولید محتوای استوری ها کمی آسان تر از پست ها و رییلزها باشد، ولی در فروش شما بسیار تاثیر مستقیمی دارد و باید برای آن به برنامه ریزی اصولی انجام داد. موضوع استوری ها می تواند پشتصحنه تولید محصول، نمایش جزئیات محصولات، بازخورد مشتری ها، اعلام باقیمانده محصولات و نظرخواهی از مشتری ها باشد. اگر مشتری ها محصول یا پیج شما را در استوری تگ می کنند، هرزگاهی آن را در استوری خودتان بازنشر کنید، اما سعی کنید زیاده روی نکنید.
۸. از محتوای سایت برای اینستاگرام استفاده کنید.
مطالب بلاگ و سایت ها که در حوزه مشترکی با آن ها در حال فعالیت هستید یکی از منابع خوب برای تولید محتوا هستند. از آن ها برای تولید پست های رییلزی و استوری استفاده کنید. می توانید از یک مطلب وبلاگ یا سایت ایرانی یا خارجی، رشته استوری بسازید یا آن را در یک پست اسلایدی آماده انتشار کنید. در این پست ها، مخاطب را دعوت کنید که مقاله کامل را در بلاگ یا سایت شما بخوانند. با این کار، بازدید مقاله های وبلاگ هم افزایش پیدا میکند و افراد بیشتری به سایت هدایت می شوند.
برای گرفتن نتیجه عالی، بهتر است چند مورد را هنگام تولید محتوا در اینستاگرام رعایت کنید تا در امر تولید محتوا موفق باشید و مخاطبان بیشتری جذب کنید و درآمد خود را به این طریق افزایش دهید.
چطور با تولید محتوا از اینستاگرام درآمد کسب کنیم؟
شاید اگر چندین سال پیش از شما می پرسیدند که آیا می توانید از اینستاگرام و یا کلا فضای اینترنت کسب درآمد کنید پاسخی که می دادید خیر بود! ولی امروزه تغییر کرده و فضای اینترنت دیگر مثل قدیم نیست. فضایی که برای گذراندن وقت به آن نگاه می کردید و برای دریافت اطلاعات، آهنگ های مختلف، دانلود فیلم و خیلی چیزهای دیگر ازش استفاده می کردید امروزه فرق کرده و شما برای خیلی از کارها و فعالیت های خود از اطلاعات موجود در آن استفاده می کنید و حتی در این فضا بازاریابی هم انجام می دهید و همین یکی از فرصت هایی است که می توانید در فضاهای آنلاین اینترنت فعالیت کنید.
شما در اینستاگرام می توانید از طریق روش های زیر کسب درآمد کنید. البته که هر روز ممکن است راه جدیدی را بتوان با خلاقیت خود پیدا کنید.
- معرفی کسب و کار خودتان و فروش محصولات
- آموزش دادن در حوزه های فنی و تخصصی
- بلاگری روزمرگی در امور مختلف
نتیجه گیری مجموعه روپیک:
در این پست آموزشی از وبلاگ روپیک آموختیم که تولید محتوا در اینستاگرام چیست و چگونه می توان ایده های تولید محتوا داشت و از چه طریقی از پیج اینستاگرام کسب درآمد کرد. اگر قصد دارید در این فضا فعالیت کنید استارت بزنید و زمانتان را هدر ندهید و برای تولید محتوا کردن وسواس نداشته باشید. محتوا تولید کنید و روز به روز سعی کنید محتواهای خود را بهبود بدهید. مطمئن باشید در این راه به مرور بهتر می شوید و تکامل می یابید.
دیدگاهتان را بنویسید