کامل ترین و جامع ترین نرم افزار طراحی تم اینستاگرام
در این مقاله آموزشی میخواهیم درباره یکی از بهترین و کارآمدترین نرم افزارهای گرافیک دنیا یعنی فتوشاپ برای شما صحبت کنیم که با آن می توانید بهترین طرح ها را برای کاور اینستاگرام خود بسازید.
میخواهیم از اینجا شروع کنیم یعنی قسمت مهم داستان. قسمت مهم، شناخت یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در دنیا یعنی فتوشاپ است.
اگر بخواهیم کمی در رابطه با نرم افزار فتوشاپ صحبت کنیم باید بگوییم که این نرم افزار متعلق به شرکت ادوبی می باشد که نرم افزارهای دیگری در زمینه های مختلف گرافیکی ،ویدئویی، ساخت انیمیشن و سایر حرفه های موجود دارد.
این نرم افزار یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای دنیا در هر حوزه کاری است. در کمتر حرفه ای ردپایی از این نرم افزار دیده نمی شود. در فروشگاه های آنلاین از طراحی بسته بندی ها و در مغازه های ساندویچی تبلیغات روی پلاستیک ها و تقریبا در تمامی کسب و کارها این نرم افزار کاربرد دارد.
محیط کاربری آسان این نرم افزار و ابزارهای متنوعی که برای کارهای مختلف وجود دارد با دقت بالا باعث شده که به نرم افزار محبوب و پرکاربرد در دنیای امروز تبدیل شود.
در مجموع فتوشاپ یک نرم افزار جادویی است، یکی از محبوب ترین نرم افزار های ویرایشگر تصاویر می باشد که در دامنه بسیار وسیعی از فعالیت های گرافیکی از جمله معماری، عکاسی، رابط کاربری، طراحی تبلیغات و خیلی موارد دیگر کاربرد دارد. کاربران به وسیله این نرم افزار، تصاویر مختلف را ویرایش می کنند، برش می زنند، تغییر رنگ می دهند و بسیاری از کارهای متفاوت دیگر را می توانند انجام دهند.
یکی دیگر از ویژگی های مثبت این نرم افزار نسبت به سایر برنامه های ویرایشگر این است که فایل هایی با فرمت PSD (فرمت خروجی لایه باز فتوشاپ) را میتواند در نرم افزارهایی نظیر ایلاستریتور، افترافکت، پریمیر و سایر محصولات شرکت Adobe اجرا کنند. با توجه به این ویژگی، از فتوشاپ گاها در زمینه های دیگر نظیر انیمیشن استفاده میگردد.
در مجموع هرچه از توان این نرم افزار و کاربردی بودنش صحبت کنیم کم گفته ایم.
البته نرم افزار ایلاستریتور هم یک نرم افزار گرافیکی است که آن هم متعلق به شرکت ادوبی میباشد و یه چند سالی است بین گرافیست ها زیاد استفاده می شود ولی باز هم نسبت به فتوشاپ کاربران کمتری دارد.
بنابراین با توجه به توضیحات بالا که از ویژگی های فتوشاپ گفتیم و با توجه به حجم عظیم کاربرانی که از این نرم افزار گرافیکی برای کارهای خود در کسب و کارهای مختلف استفاده می کنند نتیجه می گیریم که فتوشاپ بهترین نرم افزار طراحی پست و استوری اینستاگرام می باشد و با توجه به نوع فایل هایی که در اختیار کاربران می گذارد یعنی فایل لایه باز psd که فایل قابل ویرایش نرم افزار فتوشاپ است و شما می توانید تمامی آیتم های تشکیل دهنده آن فایل را تغییر دهید، به نوعی کوچکترین جزئیات را هم می توان با آن تغییر داد و همچنین فرمت png که به کاربران اجازه می دهد از آن برای ادیت کردن و ویرایش در موبایل ها استفاده کنند بهترین است.
پس تا اینجا فهمیدیم فتوشاپ معروف ترین نرم افزار ویرایش و ادیت تصاویر گرافیکی است که خصوصاً در ساخت تم های اینستاگرام عملکرد خوبی دارد. این نرم افزار قابلیت های فراوانی دارد و تنها به این شاخه تقسیم نمی شود.
اما یکی از کاربردهایی که نرم افزار فتوشاپ برای کسب و کارهای اینستاگرامی دارد و ما می خواهیم به آن بپردازیم طراحی تم یا قالب اینستاگرام است. کمی درباره تم اینستاگرام با هم صحبت کنیم؟
با توجه به توضیحات زیادی که درباره تم اینستاگرام یا همان قالب آماده اینستاگرام در پست های زیادی از مقالات روپیک دادیم به مختصر توضیحی از آن بسنده می کنیم و به ادامه صحبت ها درباره کاملترین و جامع ترین نرم افزار طراحی پست اینستاگرام یعنی فتوشاپ می پردازیم.
با توجه به اهمیت روزافزون اینستاگرام برای کسب و کارها در فضای این پلتفرم، بحث دیزاین پیج های اینستاگرامی هم بسیار داغ شده. از آنجا که نمای ظاهری یک پیج می تواند در جذب مخاطب اثر زیادی داشته باشد با توجه به کاورهای پست تشکیل دهنده که زیبایی بصری خاصی برای مخاطبان بوجود می آورد اهمیت داشتن یک طرح یا تم اینستاگرام بسیار شده است.
حالا تم اینستاگرام چیست؟
تم اینستاگرام یا همان تمپلیت اینستاگرام طرح ها و قالب های آماده گرافیکی هستند متشکل از پست، استوری، کاور پست و کاور ریلز که با استفاده از آن ها صاحبان پیج و یا ادمین ها می توانند برای محتواهای خود کاور مناسب درست کنند بدون آنکه از یک گرافیست یا طراح گرافیکی کمک بگیرند.
به عبارت دیگر تم اینستاگرام به صاحبان و مدیران پیج کمک خواهد کرد که محتواهای مختلف را در قالب یک موضوع دیجیتالی خاص تنظیم کنند که حس متعادل و یکدستی را به صفحه کاریشان بدهد.
پس لازم است برای یک پیج اینستاگرام یک تم خاص گرافیکی داشته باشیم.
پس شناخت نرم افزار طراحی تم اینستاگرام و نحوه پیاده سازی این تم ها امری حائز اهمیت بوده که به خودی خود می تواند تأثیر قابل توجهی برای جذابیت صفحه اینستاگرام ما داشته باشد.
چرا تم اینستاگرام برای کسب و کارها مهم است؟
تقریبا همه کسب و کارها در بازار ایران حتی کسب و کارهای به شدت سنتی و صاحب ریشه چندین دهه ای وارد این فضای آنلاین شده اند و برای کار خود یک پیج بیزینسی باز کرده اند. دلیل ورود اکثر افراد هم علاقه زیادی هست که مردم به این شبکه اجتماعی دارند و از طرفی رایگان بودن آن هم مزید بر علت شده که همه وارد آن شوند.
میزان استفاده افراد از اینستاگرام به حدی در سال ۱۴۰۲ به بعد بالا رفته که اصلا قابل تصور نبوده و نیست و همچنان میزان این صعود بیشتر هم شده. به طوریکه تقریبا از بین ۵۵ میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام تقریبا بالای ۴۵ درصد هر هفته یکبار از پیج های مختلف خرید می کنند. پس دیگر نمی توان نقش اینستاگرام را در کسب و کارها کم رنگ کرد و منکر قدرت این شبکه اجتماعی تصویرمحور شد. قطعا داشتن استراتژی خوب محتوایی، برنامه ریزی دقیق و مدیریت شده و انتشار محتواهای یونیک و خاص در کنار یک تم جذاب گرافیکی می تواند احتمال موفقیت شما را در این فضا بیشتر کند. آیا شما با چنین وضعیتی نمی خواهید در اینستاگرام یک پیج کاری پرسود داشته باشید؟
در حقیقت صرف زمان و انرژی لازم جهت طراحی تم اینستاگرام جذاب را می توان یکی از مؤثرترین راه ها برای متقاعد کردن کاربران جهت دنبال کردن صفحه خود معرفی کرد. بنابراین کمک گرفتن از نرم افزار طراحی تم اینستاگرام و تلاش در ایجاد فرصتی طلایی باید در دستور کار راه اندازی یک صفحه پر مخاطب باشد.
اگرچه خیلی ها در ابتدای راه این کار را بسیار سخت و دشوار می بینند ولی در هر صورت مبحث تولید محتوا و طراحی تم جذاب برای پیج را نمی توان نادیده گرفت.
تا اینجا فهمیدیم که چرا تم اینستاگرام برای کسب و کارها اهمیت دارد و در ادامه به این میرسیم که چه نکاتی را باید در طراحی تم اینستاگرام رعایت کنیم که یک چیدمان خوب در نمای ظاهری پیج داشته باشیم؟
نکات مهم در طراحی تم اینستاگرام
برای اینکه یک طراحی خوب داشته باشیم از کجاها باید الهام بگیریم؟
از چه طرح و رنگی استفاده کنیم؟
چگونه محتواهای خود را یک قالب خاص سازماندهی کنیم؟
پاسخ به این سوال ها می تواند راهنمای خوبی برای گرفتن ایده خوب جهت طراحی یک قالب جذاب گرافیکی برای پیج کاری باشد.
برای اینکه یک طراحی خوب داشته باشیم از کجاها باید الهام بگیریم؟
در ابتدای کار خیلی برایتان سخت خواهد بود که یک طرحی را استارت بزنید و برای آن یک هویت بصری تشکیل دهید. اما نباید ناامید شوید و روز به روز بر میزان تلاش خودتان بیافزایید تا طرح های بهتر و باکیفیت تری را ارائه دهید. قطعا شروع هر کاری سخت و شاید تا حدودی برای یکسری افراد آزاردهنده باشد که تسلط زیادی روی امور مختلف ندارند ولی به مرور زمان با کسب توانایی بیشتر، فهمیدن تکنیک های مختلف، ایده های جدید و کسب تجربه می توانند طراحی های جذابی را ارائه کنند.
اما اینکه از کجا الهام بگیریم و ایده های خوبی پیدا کنیم تا حدودی بستگی به قدرت انتخاب ما دارد. با توجه به گستردگی اطلاعاتی که هر روزه در فضای اینترنت و اینستاگرام وجود دارد پیدا کردن یک ایده برای ارائه طرحی که جذاب باشد سخت نیست. در ابتدای کار پیشنهاد می شود تا یکی دو ماه اول سعی نکنید خودتان یک طراح را خلق کنید. سعی کنید تا کسب مهارت بیشتر و توانایی بالاتر در کار با نرم افزارها و اصول طراحی از سایت های مختلف ایرانی و بخصوص خارجی که به صورت تخصصی در حوزه گرافیک فعالیت می کنند کمک بگیرید و از ایده های طراحی های آن ها استفاده کنید. سایت های Freepik، Dribbble، Canva و حتی Pinterest استفاده کنید که از مهمترین سایت های ایده یابی در زمینه های گرافیکی هستند. البته سایت Pinterest در تمامی شاخه های فعالیت دارد و یک سایت جست و جوی تصاویر و الهام گرفتن است و می توان ایده ها و نمونه های زیبایی را پیدا کرد.
ولی به مرور زمان شما می توانید هم تجربه بیشتر و هم توانایی بالاتری در بحث طراحی بدست بیاورید و کم کم ایده های خلاقانه خوبی برای محتواسازی در اینستاگرام مطرح کنید. پس در ابتدای کار سخت نگیرید و کارتان را با تمرین و کسب تجربه بیشتر ادامه دهید.
از چه طرح و رنگی استفاده کنیم؟
برای اینکه در طراحی بدانید که از کدام الگو و طرح برای کارتان استفاده کنید باید اول از همه استراتژی محتوایی خود را مشخص کنید. استراتژی محتوایی یکی از ارکان اصلی موفقیت در اینستاگرام است که شما با استفاده از آن می توانید شانس پیروزی خود را در اینستاگرام افزایش دهید. با استفاده از استراتژی محتوایی می توانید مشخص کنید که چه نوع محتوایی برای کسب و کار شما مناسب تر است. بعضی از مواقع نوعی از کسب و کار است که مستلزم ارائه محتوا بر مبنای تصویر است مثل فروشگاه های آنلاین لباس خانوم ها و کودک که بیشتر از توضیحات احتیاج به دیده شدن دارد و در بعضی از کسب و کارهای دیگر احتیاج به متن برای ارائه محتوا دارند مثل پیج های اینستاگرامی دل نوشته و در گاهی اوقات هم ترکیبی از هر دو آیتم تصویر و متن برای محتواسازی لازم است مثل پیج های خبری و فکت که مستلزم این دو آیتم هستند.
در بعضی از مواقع هم محتوای بعضی از پیج ها بر مبنای ویدئو و فیلم می باشد مثل پیج های آموزشی در زمینه های مختلف مثل آموزش فتوشاپ، آموزش تدوین ویدئو با پریمیر و یا حتی پیج های فان و سرگرمی.
اما در رابطه با رنگی که برای کسب و کارتان باید استفاده کنید چه می دانید؟
آیا برای آن هم می توانید از سایت های ارانی و یا خارجی کمک بگیرید؟
برای این کار در ابتدا باید نوع و مدل کسب و کاری که دارید را درنظر بگیرید. مثلا اگر کسب و کار شما در حوزه لوازم آرایشی، میکاپ و آرایش است باید از رنگ های طلائی، صورتی، بنفش و رنگ های ملایم استفاده کنید ولی اگر کسب و کار شما در حوزه دکوراسیون داخلی، فروش لوازم خانگی و لوازم دکوری فعالیت می کنید باید از رنگ های سبز، زرد و یا نارنجی همراه با ترکیبی از رنگ سفید استفاده کنید. برای کسب و کارهای پزشکی، سلامت و بهداشت هم استفاده از رنگ های سبز، آبی و سبز آبی پیشنهاد می شود که تاثیر بهتر و بیشتری روی مخاطب دارد. در واقع برای استفاده از رنگ ها باید به روانشناسی رنگ ها و تاثیری که روی مخاطب دارند حتما توجه کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رنگ درست برای کسب و کارها در اینستاگرام مطلب لینک شده را حتما مطالعه بفرمایید.
چگونه محتواهای خود را یک قالب خاص سازماندهی کنیم؟
برای این کار ابتدا محتواهای خود را دسته بندی کنید و ببینید برای اینکه یک قالب خاص طراحی کنید چه فاکتورهایی را باید برای کارتان لحاظ کنید؟
یعنی مثلا اگر پیج شما عکس محور است باید چه کادری را برای آن در نظر بگیرید که هم تصویرتان کامل دیده شود و هم عنوان کاورتان خوب و چشم نواز به چشم بیاید!
خیلی آیتم ها در نحوه طراحی قالب و فریم پست اینستاگرام تاثیر دارد که باید حتما به آن توجه ویژه ای کنید چراکه رعایت هر کدام از این موارد کارتان را جذاب تر و چشم نوازتر می کند. برای مثال پیج های فروشگاهی عمدتا باید عکس محور باشند و جابگاه عکس از اهمیت ویژه ای برای طراحی کاور پست ها برخوردار هستند. ولی در عوض برای پیج های خبری و فکت این نسبت تقریبا ۵۰ یه ۶۰ خواهد بود چرا که عنوان خبری بسیار مهم است در کنار عکسی که ارتباط با عنوان خبر داشته باشد.
برای تبدیل شدن به یک طراح تم اینستاگرام چه باید بکنیم؟
این مقاله مخصوص کسانی است که دوست دارند در زمینه های طراحی پست و استوری و کلا طراحی تمپلیت اینستاگرام فعالیت کنن پس اگر علاقه ای به این کار ندارید از خواندن ادامه این مطلب از این پست آموزشی روپیک صرف نظر کنید.
برای اینکه بتوانید یک طراح خوب شوید اول از همه باید مقوله طراحی را یاد بگیرید. یعنی چکیده ای از مسائل و نکات گرافیکی به همراه تسلط روی نرم افزار فتوشاپ که به عنوان نرم افزار برگزیده طراحی تمپلیت اینستاگرام در اینجا در نظر می گیریم را به خوبی آموزش ببینید. ما در مجموعه روپیک برای اینکه طراحی تمپلیت اینستاگرام را به شما اصولی یاد بدهیم تا بتوانید فارغ از اینکه صاحب پیج هستید و یا ادمین، برای محتواهای خود تم گرافیکی طراحی کنید آموزش جامع طراحی پست و استوری اینستاگرام را برایتان در چندین فصل تخصصی آماده کردیم تا بتوانید برای ارتقاء کیفیت تم پیج اینستاگرام خود از آن بهره ببرید.
آموزش تخصصی طراحی پست اینستاگرام روپیک به صورت کاملا پروژه محور و بدور از هرگونه زیاده گویی در قالب دوستانه به همراه اصول و نکات گرافیکی بیان شده که به شما کمک خواهد کرد تا به یک طراح خوب در این زمین هتبدیل شوید.
در وبلاگ روپیک می توانید محتواهای زیادی را در زمینه تولید محتوا اینستاگرام و آموزش فتوشاپ ببینید. خوشحال میشویم درباره این پست نظر، پیشنهاد و یا تجربه ای از کار با نرم افزارهای طراحی تم اینستاگرام دارید را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید