راز موفقیت در اینستاگرام چیست؟
دغدغه افراد این روزها این شده که بفهمند راز موفقیت در اینستاگرام چیست؟ و چطور در اینستاگرام پیشرفت داشته باشیم؟
در یک نگاه کلی اگر بخواهیم به این موضوع یک جواب کلی دهیم این است که رعایت یکسری قوانین از تولید محتوا برای پست و استوری گرفته تا هشتگ گذاری و خیلی از کارهایی که با آزمون و خطا بدست می آید و باید آن ها را امتحان کنید تا بتوانید به یک ثبات خوبی در رشد برسید.
یکی از افکاری که مدام ذهن کسانی که در اینستاگرام فعالیت می کنند را مشغول می کند این است که چطور در این بازار موفق باشند؟ یعنی این مطلبی است که هر روز با آن دست به گریبان هستند. نه تنها بیزینس های کوچک بلکه تمامی کسب و کارهای بزرگ و قدیمی هم جزء آن ها محسوب می شوند که با راه های بازاریابی و تبلیغات سعی در پیشرفت در ای نفضا دارند.
اینستاگرام که امروزه به بزرگترین پلتفرم بازاریابی و اجتماعی ایران تبدیل شده علاوه بر محبوبیت خیلی از کسب و کارها را مجبور کرده که وارد این فضا شده و در آن فعالیت داشته باشند. فعالیت های زیادی که در طول روز وقت زیادی را از صاحبان کسب و کار و کارمندانشان گرفته و باعث شده آن ها را به یک متخصص در این حوزه تبدیل کنند.
از این حیث که محیط اینستاگرام امروزه جدی ترین بازار آنلاین کشور هست افراد به ناچار به فعالیت در این حوزه محکوم هستند.
این پلتفرم به عنوان یک برنامه به اشتراک گذاری عکس شروع شد، در حالیکه محیط بسیار ساده ای داشت ولی به مرور زمان با اضافه شدن امکانات بیشتر و جدیدتر به یک ابزار بازاریابی قدرتمند تبدیل شده که می تواند به شما کمک کند تا فروش بیشتری در حوزه کسب و کاری خود داشته باشید. البته این فروش در بخش فروش آنلاین است ولی می توان برای بازاریابی فروش حضوری هم برای یکسری کسب و کارها و یا حوزه های خدمات مثل سالن های زیبایی، میکاپ آرتیست ها، کلینیک های زیبایی و یا صدها مورد دیگر هم استفاده کرد.
در این پست از وبسایت روپیک به نکاتی اشاره می کنیم که در بازاریابی اینستاگرام بسیار قابل اعتماد بوده و می تواند به شما در تبلیغ کسب و کارتان کمک شایانی کند.
در ابتدا به این تیتر می پردازیم که:
بازاریابی اینستاگرام را از کجا شروع کنم؟
برای رسیدن به جواب این سوال که بازاریابی اینستاگرام را از کجا شروع کنیم با ما همراه باشید.
اول از همه باید بدانید طبق بررسی های انجام شده مشخص شده که کاربران فعال اینستاگرام بیش از یک ساعت از وقت خود را در طول شبانه روز صرف گشت و گذار در این فضا می کنند. از این جهت چنین اتفاقی باعث شده که صاحبان پیج به صفحه اینستاگرام خود بسیار توجه کنند و از این طریق بتوانند اول از همه، فالوور بیشتری جذب کنند و دوم بر میزان فروش آنلاین خود بیافزایند.
شروع راه بازاریابی اینستاگرام از شناخت مخاطبین می گذرد. شما در ابتدا باید بدانید که با چه افرادی سر و کار دارید! مثلا چه رنج سنی مخاطب شما هستند؟ آیا بیشتر افراد بالای ۳۰ سال به پست ها و استوری های شما توجه می کنند. مثلا اگر یک پیج فروش لوازم اسباب بازی مخصوص کودکان زیر ۵ سال را دارید باید بیشتر مادر ها را خطاب قرار دهید که در چنین زمانی به فکر آموزش و بالابردن مهارت های هوش و استعداد فرزندانشان هستند. پس از آن با درک نیازها، اهداف و چالش هایی که آنها دارند سعی کنیم صفحه اینستاگرام را به شیوه ای بسازیم که برای آنها جذاب باشد. به قول متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ پرسونای مخاطب را بشناسید.
چگونه در اینستاگرام پیشرفت کنیم؟
قبل از اینکه جواب سوال چگونه در اینستاگرام پیشرفت کنیم را بررسی کنیم، لازم است متذکر شویم که مسیر پیشرفت در اینستاگرام نیازمند صرف زمان و انرژی است که بودجه مالی شما میتواند به عنوان کاتالیزور در این مسیر عمل کند.
پس به جای راه های میانبر که بعضی از افراد به شما پیشنهاد می دهند مثل کمپین جذب فالوور از اینستاگرام و یا گروه های حمایتی و یا استفاده از ربات های مختلف که معمولا نتیجه های منفی و فاجعه باری برای پیج اینستاگرام شما در پی دارند بهتر است از مسیرهای درست و اصولی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید. مسیرهای درست و مورد اعتماد ممکن است طولانی تر باشند ولی به مراتب نتایجی بهتر و قالب قبول تری برای صفحه اینستاگرامی شما در پی خواهد داشت و باعث میشود مشتریان واقعی جذب کنید.
قدم اول: برای صفحه برنامه ریزی کنید
قبل از استارت کار خود باید برنامه و هدف خود را بدانید و یک مسیری را برای جذب مخاطب برای حوزه کاریتان مشخص کنید و این یعنی استراتژی محتوا.
استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا از مسیر پیشرفت به سمت هدف اصلی خود خارج نشوید. برای مثال بدانید کلا چه شیوه ای برای ارائه تولید محتوا خواهید داشت. آیا قرار است به شیوه بلاگری تولید محتوا کنید و یا قرار است صرفا عکس هایی از محصولات خود را برای پست و استوری قرار دهید، عکس ها و ویدئوهایی که مد نظر دارید چه فرمتی دارند و در چه شکل و ظاهری هستند و ده ها مورد دیگر که باید کامل روی آن ها وقت و انرژی گذاشت تا به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه شود.
برای اینکه بدانید چگونه در اینستاگرام پیشرفت کنیم؟ باید تصمیم بگیرید برای هر بخشی از صفحه (استوری، ویدئو، پست تکی، پست اسلایدی، هایلایتها، ریلز و…) قرار است چه نوع محتوایی داشته باشید.
در مرحله بعدی برنامه ریزی وارد برنامه ریزی برای یک ماه می شویم. این امر که به تنظیم تقویم محتوا معروف است مشخص می کند در هر روز از ماه اول قرار است در مورد چه موضوعی محتوا تولید کنید.
قدم دوم: شروع کنید
این جمله را شاید از هزاران نفر شنیده اید که شروع کنید. ازهرجایی که هستید شروع کنید.
به جای اینکه منتظر بهترین فرصت ها باشید، پست ها و استوری هایی درست کنید که به بهترین شکل ممکن را داشته باشند، محتوایی که یونیک و خاص باشد و عکس هایی که در بهترین حالت گرفته شود از هرجایی که هستید شروع کنید. منتظر آن نباشید که بهترین ها را پیدا کنید و بعد شروع کنید. بسیاری از کارهایی که آینده موفقی هم دارند، به دلیل ایده آل طلبی هرگز عملی نمی شوند. شما در طول مسیر تولیدمحتوا باید به مرور شیوه خود را بر اساس سلیقه و بازخوردی که از مخاطب می گیرید پیدا کنید و آن را تغییر دهید. پس تا چیزی تولید نکنید بازخوردی هم نمی گیرید!
به طور کلی می توانید محتوای خود را به بخش های زیر تقسیم کنید:
- ارزشمند: کمک کننده، آموزشی که چیزهای جدیدی به مخاطب آموزش می دهد
- ایجاد آگاهی از برند: پرورش روابط بهتر با مشتری، ایجاد وفاداری در مشتری، پشت صحنه از کارهای انجام شده
- فروش: تبلیغ کالا و خدمات، تشویق به اقدام برای خرید
- منحصر به فرد: محتوای اختصاصی و متمرکز بر برند
- همیشه سبز: محتوایی که همیشه برای مخاطب کاربرد دارد
- سرگرم کننده: محتوایی طنز برای ایجاد روابط صمیمیتر با برند و یا صرفا سرگرم کردن مخاطب در ارتباط با موضوع اصلی صفحه
قدم سوم: نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام را بیاموزید
بسیاری از کابران از الگوریتم های زیاد و حساس اینستاگرام می ترسند و به دنبال راهی برای دور زدن قوانین و یا شکست دادن الگوریتم هستند، اما به جای اینکه یاد بگیرند که چگونه الگوریتم اینستاگرام را شکست دهند، بر یادگیری و نحوه استفاده از سیستم به نفع خود تمرکز کنند در این راه موفق تر هستند. چند عامل وجود دارد که تعیین می کند چه چیزی در جدول زمانی هر فرد نشان داده می شود.
در اینجا خلاصه ای کوتاه از آنچه برای الگوریتم های اینستاگرامی مهم است، آورده شده است:
- اول از همه علاقه: اینستاگرام سعی می کند پیش بینی کند که یک شخص چقدر امکان دارد یک پست را بر اساس فعالیت قبلی که داشته، بپسندد.
- زمان: پست انتشار یافته چقدر جدید است؟
- اینگیجمنت: منظور، صفحات اینستاگرامی هستند که فرد به طور منظم با آنها در ارتباط و تعامل است و الگوریتم حدس می زند که شخص این صفحات را بیشتر از بقیه می پسندد و دنبال می کند.
- استمرار: هر چند وقت یک بار اکانت شما از برنامه اینستاگرام استفاده می کند.
در کل هدف نهایی الگوریتم اینستاگرام ارائه بهترین محتوا برای هر کاربر است. پس هر عامل جدا کننده ممکن است نگرانتان کند.
بهترین کاری که می توانید برای اینکه احتمال موفقیت بیشتر انجام دهید این است که محتوای باکیفیت تری نسبت به رقبا و البته یونیک تر و خاص تر به طور مداوم و مستمر ایجاد کنید.
قدم چهارم: انواع محتوا را آزمایش کنید
در پاسخ به سوال چگونه در اینستاگرام پیشرفت کنیم؟ باید بگوییم که اینستاگرام خیلی بیشتر ازعکس است، پس از انواع امکاناتی که در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید. در طول سال ها، این اپلیکیشن راه های زیادی را برای اشتراک گذاری محتوا در پلتفرم خود معرفی کرده است. ترکیب آن با انواع مختلف محتواها یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن فالوورهای بیشتر در اینستاگرام است، زیرا این فرصت را به شما خواهد داد تا با طیف وسیع تری از افراد ارتباط برقرار کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که الگوریتم به علاقه کاربران و مخاطبین در اینستاگرام توجه ویژه ای دارد و تلاش می کند تا انواع محتواهایی که مردم با آن ها تعامل دارند را به آن ها نمایش دهد.
پس اگر فردی به پست های اسلایدی نسبت به پست های با محتوای عکس توجه نشان دهد و لایک و کامنت بگذارد، به احتمال زیاد پستهای اسلایدی بیشتری را در فید اینستاگرام خود می بیند. با این حال، اگر شخص دیگری بیشتر با پست های ویدئویی تعامل داشته باشد، بیشتر از آن نوع محتوا را در تایم لاین خود می بیند. هر نوع محتوا دارای مزایایی است که در زیر به این موضوع پرداختیم.
قدم پنجم: به اعداد توجه کنید
در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری، فعالیت شما و محتوایی که تولید می کنید باید بر اساس سلیقه مخاطب باشد. پس به آمارها و اعدادی مانند لایک، reach و هر عدد دیگری که در اینسایت اینستاگرام خود می بینید توجه کنید و بر اساس آنها محتوای خود را به روز کنید تا با سلیقه مخاطب پیش بروید.
قدم ششم: با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید
یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای رشد بیشتر در اینستاگرام انجام دهید برقراری ارتباط و تعامل بشتر با مخاطب است. اگر می خواهید فالوورهای بیشتری بدست بیاورید سعی کنید در گفتگوها با آن ها شرکت کنید و تعامل بیشتری داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که فقط به این دلیل که شخصی محتوای شما را می بیند، به این معنی نیست که در حال حاضر شما را دنبال می کند. اگر فرصتی برای تعامل با یک فالوور بالقوه دارید، باید از آن استفاده کنید. هر نظر فرصتی برای به دست آوردن یک فالوور جدید (یا حفظ فالوور فعلی) است، بنابراین مطمئن شوید که به هر نظری که دریافت می کنید پاسخ می دهید.
قدم هفتم: بحث تبلیغات را جدی بگیرید
تبلیغات چه در حوزه آنلاین و چه آفلاین برای رشد کسب و کارها موثر است. نوع تبلیغات بسیار زیاد و متفاوت است. تبلیغات در صفحاتی با موضوعات عمومی،تبلیغات و همکاری با کسانی که در اینستاگرام شناخته شده و معروف هستند مثل اینفلوئنسرها و … از انواع مختلف تبلیغات به حساب می روند.
هر نوع تبلیغی می تواند مفید و مثمرثمر واقع شود به شرط اینکه با پیج مناسبی صورت بگیرد.
این پیج باید نقاط مشترکی با شما داشته باشد حالا این اشتراک می تواند هر چیزی باشد ولی سعی شود از حوزه مشترک با کسب و کار خود استفاده کنید. و همچنین پیچ مورد نظر باید فالوورهای واقعی داشته باشد و وضعیت خود پیج تبلیغ کننده هم خوب و مساعد باشد.
قدم هشتم: کار را به یک کاردان و متخصص بسپارید
ممکن است که انجام همه این کارها به نظر شما سخت و پیچیده باشد، که باید بگوییم تصوری که در این مورد دارید کاملا صحیح است.
شما باید در مسیر تولید محتوا برای پست و استوری های پیج اینستاگرام خود قرار بگیرید تا به پیچیده بودن و زمان بر بودن آن پی ببرید. خیلی از پیج های بزرگ اینستاگرامی برای امر تولید محتوای خود تیم های ادمینی و تولیدمحتوا استخدام می کنند. از گرافیست ها گرفته تا ادمین ها و فیلبرداران و ادیتورهای فیلم و حتی مدیر تولید محتوا و … که بتوانند برای آن ها محتواهای خوبی تولید کنند.
اداره اینستاگرام و مدیریت پیج به تخصص و تجربه احتیاج دارد. ممکن است که با کلیات آشنا باشید، اما رسیدگی به همه امور برای شما زمان بر خواهد بود. به همین دلیل سعی کنید با توجه به بودجه ای که دارید برای کارهای خود از تولید محتوا گرفته تا سناریو سازی و ده ها قسمت دیگر برنامه ریزی کنید.
نتیجه گیری:
برای این که در پلتفرم اینستاگرام موفق باشید و هر روز رشد بیشتری کنید و در نهایت پول بیشتری دربیاورید باید کارهای خود را با برنامه پیش ببرید. انواع مختلف محتواها را برای انتشار آماده کنید و از الگوریتم ها پیروی کنید. پیوسته در این محیط فعال باشید از متخصصان استفاده کنید. سعی کنید از تعامل با مخاطب بیشترین استفاده را ببرید و محتوایی را که مخاطب دوست دارد برایش بسازید. در زیباسازی ظاهر پیج تان به بهترین نحو ممکن عمل کنید تا بتوانید با درصد خطای کمتری به مسیر ادامه دهید و پیشرفت کنید.
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.