ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟
اینستاگرام با ورود به دنیای ما انسان ها، در کنار سرگرمی که ایجاد کرد باعث شد مشاغل بسیار زیادی بوجود بیاید و افراد زیادی را از طریق کسب و کارهای کوچک و بزرگ مشغول به کار کند. در این بین بعضی از کسب و کارهای اینستاگرامی درآمدهای بسیار بالایی را تجربه کردند. شاید اگر در حالت عادی مغازه ای در شهر خود باز می کردند اینقدر درآمد نداشتند. یکی از این کسب و کارها ادمینی کردن در اینستاگرام است. در واقع شغل ادمینی اینستاگرام یک شغل تازه بوجود آمده آن هم بواسطه ورود اینستاگرام به دنیای پیرامون ما بوده است. این شغل بواسطه محاسن زیادی که دارد امروزه علاقه مندان زیادی بدست آورده و افراد زیادی مشغول بکار در این زمینه هستند و حتی درآمد های بسیار بالا و خوبی را از این طریق بدست می آورند.
حالا در ادامه می رسیم به محاسن ادمینی اینستاگرام و خوبی هایی که این شغل دارد.
در ادامه این مقاله مهم ترین وظایف یک ادمین پیج اینستاگرام را بررسی می کنیم. در صورتی که شما هم دوست دارید این شغل را انتخاب کنید و از طریق آن به درآمد برسید، تا پایان این پست آموزشی همراه ما باشید.
ادمین اینستاگرام کیست؟
ادمین اینستاگرام فردی است که یک یا چند صفحه اینستاگرامی را مدیریت می کند. اینکه مدیریت صفحه اینستاگرام مورد نظر شامل چه مواردی بشود به توافق صاحب اصلی پیج و ادمین مورد نظر بستگی دارد. اما حداقل کاری که برای این هدف باید انجام شود، بهروزرسانی منظم (پست و استوری گذاشتن روزانه)، پاسخ به کامنت ها، پاسخ به پیامهای خصوصی (دایرکت مسیج) و وظایفی از این قبیل است.
قطعا شما هم مثل بقیه زمان زیادی را در روز صرف اینستاگرام گردی می کنید و بعد از چند ساعت تازه متوجه گذر زمان می شوید. همین محبوبیت قابل توجه اینستاگرام باعث شده است هر فرد و یا کسب و کاری فارغ از خدمت یا محصولی که ارائه می دهد، یک پیج اینستاگرامی برای خودش دست و پا کند. بعضی ها زودتر شروع کردهاند و حالا پیجشان به ساختار ثابت و تعداد قابل قبولی دنبال کننده رسیده است. گروه دیگر تازه به فکر ایجاد یک پیج اینستاگرامی افتادهاند.
هر دو گروهی که در بالا گفتیم می دانند که مدیریت صفحه اینستاگرام کار وقت گیر و زمانبری است و به تخصص و مهارت های خاصی نیاز دارد. به همین دلیل اغلب مدیران یک کسب و کار ترجیح می دهند مدیریت محتوای اینستاگرام خود را به یک متخصص کاربلد و حرفه ای بسپارند. این فرد درواقع همان ادمین اینستاگرام است که میتواند بهصورت تمام وقت یا پاره وقت، حضوری یا دورکاری با پیج اینستاگرام مورد نظر مشغول به کار شود.
وظایف ادمین اینستاگرام
وظایف ادمین در مجموعه های مختلف ممکن است با یک ادمین در یک پیج دیگر متفاوت باشد. در کل وظایف ادمین اینستاگرام بستگی به نیاز کارفرما و یا صاحب پیج بستگی دارد. برخی ادمین ها وظایف پیچیده تری انجام می دهند و بعضی ها مجموعه ای از کارهای روتین و ساده روزانه را انجام می دهند که شاید فقط یکی دو ساعت در طول روز زمان آن ها را بگیرد. این نکته مهم هم اینجا بگوییم که هرچقدر ادمین بتواند کارهای مهم تر و پراهمیتی انجام دهد و وظایف بیشتری را بر عهده بگیرد، درآمد بالاتری هم خواهد داشت که شاید از حقوق یک یا چند کارمند در ماه هم بیشتر باشد. در ادامه، تمامی وظایفی که ممکن است بر عهده یک ادمین اینستاگرام باشد را توضیح می دهیم:
- انتشار محتوای پست و استوری شامل عکس و فیلم به صورت مداوم
- تولید محتوای آموزنده، جذاب و سرگرم کننده و تسلط روی نرم افزارهای تولید محتوا
- نوشتن کپشن جذاب و تعاملی و استفاده از هشتگ های هدفمند
- توانایی افزایش تعامل پیج و مخاطبان
- پاسخگویی به کامنت ها و دایرکت های مخاطبان
- افزایش تعداد فالوورهای پیج اینستاگرام
- پیشبرد برنامه های تبلیغاتی در پیج
- تحلیل و آنالیز وضعیت پیج و ارائه مشاوره به مدیران
- حفظ امنیت پیج و جلوگیری از هک شدن
- ثبت سفارش ها و برقراری ارتباط موثر با سایر واحدهای بیزینس
۱. انتشار محتوای پست و استوری شامل عکس و فیلم به صورت مداوم
یکی از ابتدایی ترین و مسلم ترین وظایفی که یک ادمین پیج اینستاگرام بر عهده دارد، انتشار منظم محتوا در پیج است. البته برخی از ادمینها هوشمندی بیشتری به خرج می دهند و زمان انتشار محتواهای پست، استوری و رییلزها را هم خودشان تعیین می کنند. این کار به اندکی بررسی آماری و آزمون و خطا در اینستاگرام نیاز دارد. هر چه میزان بازدید از محتواها بیشتر باشد، کارایی و تاثیرگذاری آن بیشتر است. بنابراین ادمین باید هر محتوا را زمانی منتشر کند که افراد بیشتری آن را می بینند و اقدام به شِیر کردن و سیو کردن آن می کنند.
البته یکی دیگر از عواملی که یک ادمین بر اساس آن تصمیم میگیرد که یک محتوا را در چه زمانی منتشر کند، نوع مخاطب هدف می باشد. فرض کنید که مخاطب هدف یک پست یا استوری، دانش آموزان و دانشجویان هستند. در این صورت بهتر است محتوا زمانی منتشر شود که این افراد بتوانند سری به اینستاگرام بزنند و در طول روز در کلاس ها مشغول درس خواندن نباشند و شاید غروب و شب بهترین زمان ممکن برای انتشار پست و محتواها باشد.
۲. تولید محتوای آموزنده، جذاب و سرگرم کننده و تسلط روی نرم افزارهای تولید محتوا
یکی از مهم ترین وظایفی که یک ادمین پیج اینستاگرام دارد، تولید محتوا است. البته این را بدانید که همه ادمین ها چنین وظیفه ای بر عهده نمی گیرند. ادمین تولید محتوا باید بتواند با نرم افزارهای کامپیوتری مثل فتوشاپ، پریمیر و اپلیکیشن های موبایل مثل پیکسارت (Picsart) و اینشات (Inshot) کار کند و محتوای با کیفیت و البته موثر تولید کند. قطعا حقوق ادمین اینستاگرام با توانایی تولید محتوا، خیلی بیشتر از ادمین سادهای است که فقط محتواها را منتشر میکند.
در این برهه از زمان محتوای تصویری و ویدئویی بسیار تاثیر بالایی دارد و اگر بتوانید با خلاقیت خودتان محتوای جذاب تولید کنید، بدون شک مخاطب بیشتری هم جذب میکنید. وقتی مخاطب، محتوایتان را پسندید، شانس بیشتری برای نگهداری او در پیج و در نهایت فروش محصول یا خدمات خواهید داشت. محتواهای متنی و محتواهای گرافیکی هم نوع دیگری از محتوا هستند.
۳. نوشتن کپشن جذاب و تعاملی و استفاده از هشتگ های هدفمند
نوشتن کپشن های زیبا و هدفمند، جذابیت و اثرگذاری محتواها را افزایش می دهد. این کار توسط ادمین ها انجام می شود. کپشننویسی ترکیبی از یادگیری و خلاقیت است. درست است که ادمین باید اصول بازاریابی و ترغیب کردن مشتری را بلد باشد، ولی تنها با استفاده از خلاقیت و مهارت تولید محتوای متنی میتواند کپشنهای عالی و تاثیرگذار بنویسد.
ادمینی که اصول هشتگ گذاری را بلد نباشد ادمین خوبی نیست. مخاطبان به وسیله هشتگ ها می توانند محتواهای ما را راحت تر پیدا کنند. در صورتی که ادمین پیج اینستاگرام، استفاده از هشتگ ها را به خوبی بلد باشد، میتواند به بهتر دیده شدن پیج و برند شما کمک کند.
۴. توانایی افزایش تعامل پیج و مخاطبان
اپلیکیشن اینستاگرام در آپدیت هایی که جدیدا و به طور مداوم انجام می دهد، اهمیت بسیار بیشتری برای تعامل پیج و مخاطبان قائل می شود و از کسب و کارها میخواهد که تعامل یا اینگیجمنت (Engagement) خود با مخاطبانشان را بالا ببرند تا بتوانند شانس حضور بیشتری برای پست های خود در اکسپلور داشته باشند و از این طریق بتوانند کاربران بیشتری جذب خود کنند.
منظور از تعامل یا اینگیجمنت این است که مخاطبان به معنای واقعی کلمه با محتوا و پیج شما ارتباط برقرار کنند، بعد از انتشار یک پست یا رییلز برای محتوای پیج شما کامنت بگذراند، پست و استوری های شما را لایک کنند، به اشتراک بگذارند، ذخیره کنند و برای شما دایرکت بفرستند. البته پاسخ شما به کامنت ها و دایرکت های آنان هم جزئی از این تعامل خواهد بود. یک ادمین حرفه ای، محتوای خود را به گونه ای تولید و منتشر می کند که بیشتر میزان تعامل را در پی داشته باشد.
۵. پاسخگویی به کامنت ها و دایرکت های مخاطبان
پیج اینستاگرام یکی از کانالهای ارتباطی بین مخاطبان، مشتریان و مدیران کسب و کار است. مدیریت این پیج در اختیار ادمین است و از این رو ادمین وظیفه دارد که به کلیه کامنت ها و دایرکت هایی که از سوی مخاطبان پیج دریافت می کند، به بهترین شکل پاسخ دهد. کسانی که ادمین پاسخگویی به دایرکت و کامنت هسیتند تاثیر بیار زیادی در فروش محصول پیج دارند و با پاسخگویی سریع و با ادب به مخاطب، می تواند مخاطب را به یک مشتری وفادار تبدیل کند.
۶. افزایش تعداد فالوورهای پیج اینستاگرام
یکی از مهمترین هدف های هر پیج اینستاگرام افزایش فالوور است. البته فالوورهای جدید و با کیفیت نه فالوورهایی که نه لایک می کنند و نه تعاملی دارند. یکی از وظایف ادمین اینستاگرام این است که با برنامه ریزی درست و در عین توجه به مشتریان فعلی، به دنبال افزایش فالوورها و مخاطبان هدف جدید هم باشد؛ چون با جذب مشتریان جدید می توان فروش محصولات را بالا برد و مشتریان وفادار بیشتری ایجاد کرد.
در صورتی که محتوایی که آماده می کنید تا در پیج منتشر کنید غنی نباشد و چیزی برای ارائه نداشته باشید نمی توانید از مخاطب انتظار داشته باشید که دنبال کننده شما و جزئی از فالوورهای شما باشند. چه دلیل دارد که مخاطب شما را انتخاب کند و به سراغ پیج شما بیاید؟ بنابراین برای این که یک ادمین حرفه ای باشید، لازم است تولید محتوا را به صورت حرفه ای آموزش ببینید و کاری کنید که محتواهای پیج وارد اکسپلور شوند.
۷. پیشبرد برنامه های تبلیغاتی در پیج
از مهمترین وظایف یک ادمین اینستاگرام تدوین یک استراتژی برای تبلیغات است. بعضی از ادمین های اینستاگرامی توانایی بالایی در برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای حوزه های مختلف دارند و می توانند از آن ها در برندسازی پیج اینستاگرامی که وظیفه ادمینی را بر عهده دارند استفاده کنند.آن ها با این کار میزان فالوورهای پیج را بالا می برند و فروش پیج را ارتقا می دهند.
همچنین باید با دقت و ذکاوت کامل تبلیغات را تحلیل کند و مطمئن شود همه چیز در بهینه ترین حالت ممکن قرار دارد. یک ادمین تبلیغات باید بداند چرا یک تبلیغ جواب می دهد و یک تبلیغ هیچ فایدهای ندارد.
۸. تحلیل و آنالیز وضعیت پیج و ارائه مشاوره به مدیران
استفاده از ابزارهای آنالیز اینستاگرام که مهم ترین آن ها اینسایت خود اینستاگرام است، برای هر ادمین ضروری است و کسانی که می خواهند شغل ادمینی را انتخاب کنند و به شکلی حرفهای در این حوزه فعالیت داشته باشند، باید یاد بگیرند که با ابزارهای تحلیلی اینستاگرام کار کنند و از آن ها بهرتین بهره را ببرند.
این ابزارها به ادمین، نسبت به فعالیت ها و محتواهایی که در پیج تولید می شود، دید بهتری می دهند. به خصوص ادمینی که کار مشاوره و برنامه ریزی پیج را انجام می دهد. این ادمین باید با تحلیل هوشمندانه بفهمد چه محتواهایی اصلاً مناسب پیج نیست و جواب نمی دهند و چه محتواهایی موثر هستند. همچنین می تواند اطلاعات جامعی در مورد رده سنی مخاطب، جنسیت و ساعات آنلاین بودن او به دست بیاورد.
یک ادمین حرفه ای پیج اینستاگرام با تحلیل شاخص ها و گزارش های موجود در ابزارهای آنالیز اینستاگرام می تواند گزارش خوبی برای مدیران و صاحبان پیج مورد نظر تهیه کند و در تعیین برنامه های آینده پیج به آنها مشاوره دهد. البته قطعاً همه ادمین ها چنین بینش و مهارتی ندارند. چنین مهارتی از طریق آموزش، مطالعه و کسب تجربه حاصل میشود.
۹. حفظ امنیت پیج و جلوگیری از هک شدن
یکی از اساسی ترین و حساس ترین وظایف یک ادمین اینستاگرام بحث امنیت پیج می باشد. در واقع ادمینی که بگوید من نمی توانم امنیت یک پیج اینستاگرام را تضمین کنم و از قوانین عامیانه و الگوریتم ها اطلاع زیادی ندارم ادمین قابل اعتمادی نیست. ادمین های اینستاگرام باید ترفندها و روش های تامین امنتیت یک پیج اینستاگرام را بدانند و تمام راهکارهای موجود را برای تأمین امنیت آن پیج به کار ببندد. گاهی مواقع یک بیزینس اینستاگرامی با کلی تلاش، تولید محتوا و صرف هزینه و انرژی، به جایگاه قابل قبولی می رسد، اما ناگهان یک غفلت کوچک باعث می شود که همه چیز از بین برود.
۱۰. ثبت سفارش ها و برقراری ارتباط موثر با سایر واحدهای بیزینس
برخی از ادمین ها وظیفه ثبت سفارش محصولات را بر عهده دارند. به خصوص برای پیج های فروشگاهی بزرگ. بنابراین، زمانی که یکی از مخاطبان، سفارش خود را برای خرید یک محصول در دایرکت اینستاگرام ثبت می کند، لازم است یک ادمین ثبت سفارش، مشخصات خریدار را دریافت و به واحد فروش و ارسال محصول منتقل کند. سرعت عمل حرف اول را در این زمینه می زند و باعث رضایت بیشتر مخاطب خواهد شد.
نتیجه گیری:
پس فهمیدیم که ادمین اینستاگرام به فردی می گویند که چندین وظیفه مهم در پیج اینستاگرامی که فعالیت می کند را برعهده دارد. وظایفی مثل مدیریت پیج، تولید محتوا و آماده کردن پست و استوری و ریلز ها برای جذب مخاطب بیشتر، تعامل با کاربران، ثبت سفارش و ده ها وظیفه دیگر که می تواند برای پیج مورد نظر انجام دهد. هرچه میزان توانایی شما در زمینه های مختلف ادمینی بیشتر باشد و هوشمندانه تر کار کنید قطعا مشتریان بهتری دارید که حاضرند مدیریت پیج های خود را به شما دهند و چه بسا پیج های با فالوورها بسیار بالا هستند که حاضرند مدیریت قسمت های مختلف پیج خود را به شما به عنوان یک ادمین دهند و همچنین از بابت این راحتی که شما به آن ها می دهید و خیلی از کارهای آن ها را آسان تر می کنید حاضرند مبالغ بسیار بالایی را پرداخت کنند.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.